nieuws

Restaurant Moes laat gast aanbetalen

Restaurant

Restaurant Moes uit Amsterdam laat gasten aanbetalen voor een diner. De gast krijgt hiervoor in ruil 10 procent vroegboekkorting op het eten. Ondernemer Mark Jansen zet de aanbetaling in bij speciale events om te voorkomen dat hij bij grote vraag op de avond zelf onverwacht met lege stoelen komt te zitten door no shows.

Restaurant Moes laat gast aanbetalen

Het eerste event waarbij Moes in Amsterdam gasten laat aanbetalen is de Plant Power avond op maandag 22 april. Tijdens deze avond serveert Moes een plantaardig viergangendiner met gerechten gebaseerd op de kookboeken van Lisette Kreischer.

No shows

‘Ons restaurant heeft plaats voor 75 personen. Het lijkt erop dat we uitverkocht zullen zijn en we willen uiteraard niemand teleurstellen of op de avond zelf toch nog onverwacht met lege stoelen zitten door no shows. Daarom is een reservering pas bevestigd wanneer vooraf de kosten voor het eten worden betaald. Om gasten tegemoet te komen, krijgen ze tien procent vroegboekkorting op het viergangendiner. Normaal is dit €35, nu €31,50.’ Moes hoopt zo lege stoelen te voorkomen. ‘Je hebt anderen afgewezen omdat je vol zit en als andere gasten dan niet op komen dagen, is dat gewoon heel vervelend.’

Bij speciale evenementen

Mark Jansen overweegt niet om elke gast een aanbetaling te vragen. ‘Het werkt volgens mij goed bij speciale evenementen waarbij gasten begrijpen dat wie het eerst komt, het eerst maalt. Het zorgt er ook voor dat iedereen die op Facebook zegt te zullen komen, ook eerst gaat betalen voor het definitief is. Iets aanklikken is toch veel vrijblijvender. We willen graag zicht op wie er daadwerkelijk komt.’

Recent laaide de discussie weer op of het verstandig is gasten te laten aanbetalen om no show te voorkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels