Eten fotograferen in restaurants populair

Eten fotograferen in restaurants populair

84 Procent van de Nederlandse foodies maakt foto's van gerechten in restaurants. Bijna de helft van de fotograferende eters gooit de foto door een filter, bijvoorbeeld Instagram, om de foto op te leuken. Dat blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek werd online uitgevoerd met Qualtrics onder 530 lezers van de website Culy.nl. Ongeveer 4 op de 10 restaurantgangers (39 procent) maakt regelmatig foodfoto's, 35 procent maakt af en toe kiekjes. 1 op de 10 maakt altijd en overal foto's van eten.

Deze culinaire foto's worden flink gedeeld op social media (door 61 procent), maar blijken ook bedoeld voor zichzelf, om later terug te kijken (63 procent doet dit). 13 Procent fotografeert voor een eigen blog.

De smartphone blijkt uiteraard het favoriete apparaat om foto's in restaurants te nemen (84 procent), maar sommigen nemen ook een camera (15 procent) mee uit eten. Bijna de helft van de ondervraagden gooit een filter, bijvoorbeeld via Instagram, om de foto op te leuken. Bijna een kwart bewerkt de foto's graag nog meer, ofwel met een fotobewerkings-app (17 procent), ofwel later thuis op de computer (7 procent). 30 procent bewerkt de foto's nooit.

Sommige chefs en restauranteigenaren willen het fotograferen in hun zaak verbieden, omdat het andere gasten zou storen of omdat ze geen foto's van de gerechten op internet willen zien. 39 Procent van de respondenten vindt dit belachelijk en snapt niet waarom men dat zou willen verbieden. Een nog grotere groep (44 procent) begrijpt het wel, maar blijf toch foto's maken. Bijna 2 op de 10 snapt het volledig en vindt het een goede beslissing.

Er zijn ook restaurateurs, voornamelijk in het buitenland, die juist inhaken op deze trend. Zij belonen gasten voor de foodfoto's die zij maken, bijvoorbeeld met een gratis diner, drankje of andere prijs. Ruim twee derde van de respondenten vindt dit een heel leuk idee; de helft daarvan zou er zeker aan mee doen, de andere helft twijfelt nog of ze dan vaker foodfoto's zouden maken. 11 procent vindt het geen leuk idee en zou hier niet aan meedoen.

Op Misset Horeca Connect wordt gesproken over Foodspotting.com, een website waarop mensen foto's van opgemaakte restaurantborden publiceren en delen.