Onderzoek: ontbijt biedt volop omzetkansen

Onderzoek: ontbijt biedt volop omzetkansen
Koos Groenewold

Er zijn genoeg mogelijkheden om de ontbijtomzet te verhogen. Dat zegt Darren Tristano, Executive Vice President van het bekende Amerikaanse onderzoeksbureau Technomic Inc in Chicago. Om dat te bereiken, moeten restaurants volgens Tristano beter focussen op hun sterke kanten.

Uit het onderzoek onder Canadese consumenten blijkt dat bijna de helft minstens een keer per week het ontbijt thuis overslaat. Die trend is ook hier zichtbaar. Om consumenten te verleiden het ontbijt in een restaurant te nuttigen, zouden die aan moeten sluiten bij de belangrijkste wensen van de consument: lage prijs, gezondheid en variatie.

Volgens Darren Tristano van Technomic, Inc in Chicago moeten restaurants meer werk maken van het ontbijt. Tristano noemt de belangrijkste onderdelen die in een goed ontbijt aanwezig moeten zijn. Dat zijn: voordeelmenu's, variatie, sandwiches, items om mee te nemen voor de rest van de dag, en kindermenu's.

Uit het Technomic-onderzoek blijkt verder dat consumenten het ontbijt erg aan gezondheid koppelen. Items met een gezondheidsclaim doen het dan ook goed. Driekwart van de ondervraagden noemt het ongezond om het ontbijt over te slaan. Ook koffie is belangrijk in een ontbijt. De aanwezigheid van goede koffie vinden consumenten een belangrijke reden om een ontbijt buiten de deur te nuttigen.

Wel geeft het onderzoek aan dat het ontbijt-buiten-de-deur erg prijsgevoelig is. De helft van de mensen die het ontbijt thuis nuttigt, doet dat omdat het goedkoper is dan in een restaurant. Een derde zegt expliciet dat het kopen van een ontbijtje buiten de deur te duur is.