Hoofdredacteur Lekker: 'creatief ondernemerschap vereist

Hoofdredacteur Lekker: 'creatief ondernemerschap vereist

Om in deze economisch moeilijke tijden het hoofd boven water te houden, is naast kookkunst creatief ondernemerschap vereist, dat inspeelt op de wensen van de gast. Zo laat hoofdredacteur van Lekker 500, Annelies Pijpers in haar voorwoord in de nieuwe gids van 2015 weten.

In totaal telt de nieuwe Lekker 500-gids van 2015 maar liefst 82 nieuwe adressen, waarvan negen in de top 100. Pijper laat in een reactie aan Misset Horeca weten dat de sluiting van een aantal restaurants door faillissementen en hevige concurrentie daar debet aan is. 'Goed is niet goed genoeg meer.'

Slopende jacht

De hoofdredacteur signaleert dat een groeiend aantal chefs 'gewoon lekker koken' verkiest boven de 'slopende en kostbare jacht op sterren.' Ze ziet 'positieve en creatieve ontwikkelingen.' In haar voorwoord wijst ze onder meer de nieuwe generatie koks die zonder fratsen, vol hartstocht, puur en met een hoogwaardige producten kookt.

Kleinere porties

Daarnaast merkt de hoofdredacteur op dat koks meer bewuster worden van voeding en op gezondheid letten. 'De rapporteurs van LEKKER signaleren regelmatig kleinere porties en gerechten met meer groenten, lokale, duurzame en biologische producten.'

Toekomstbestendiger

Onder het eerder genoemde creatieve ondernemerschap schaart ze 'de positieve tendens' dat chefs hun krachten bundelen. 'Slim en creatief ondernemerschap maakt restaurants nog toekomstbestendiger.'
De Lekker 500 ligt vanaf 28 oktober 2014 in de winkel. Daarnaast verschijnt er vier keer per jaar een nieuwe magazine: Extra Lekker.