Unilever ziet markten verder verslechteren

Unilever ziet markten verder verslechteren

Unilever heeft de marktomstandigheden in het derde kwartaal verder zien verslechteren. In opkomende markten bleef de groei daarbij zwak, terwijl de vraag in China sterk afnam. Dat meldde het moederbedrijf van merken als Knorr, Axe, Lipton en Dove donderdag.

Unilever zag de omzet vorig kwartaal met 2 procent dalen tot €12,2 miljard. Die afname kwam naast de zwakkere markten door negatieve wisselkoerseffecten. Gecorrigeerd voor valuta-effecten was er sprake van een onderliggende groei van 2,1 procent; dat is de kleinste toename van de afgelopen 5 jaar.

Unilever verkocht vorig kwartaal net iets meer artikelen dan in het derde kwartaal van 2013, tegen bijna 2 procent hogere prijzen. De verkoop van voedingsmiddelen nam met bijna 1 procent af, vooral door de slechte markt voor margarine. Door de slechte Europese zomer viel verder de ijsverkoop tegen.

De verkoop van verzorgingsmiddelen als zeep, shampoo en deodorant nam nog wel toe, maar in een minder sterk tempo dan voorheen. De vertraging kwam hier vooral door de moeilijke omstandigheden in China.

Financieel directeur Jean-Marc Huët verklaarde in een toelichting aan het ANP dat momenteel alles tegenzit voor Unilever. 'De resultaten voldoen niet aan onze verwachtingen. De vertraging is sterker dan we aan het begin van het jaar voorzagen. Dat is zo in China en in Zuid-Oost Azië, terwijl we ook last hebben van de onrust in het Midden-Oosten en in Rusland. Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een 'perfect storm'', stelde hij.

Hoewel de vertraging in de opkomende markten opvalt, blijft de Europese markt voorlopig het slechtst. Daar zag Unilever de vergelijkbare omzet met ruim 4 procent afnemen, door een combinatie van dalende verkopen en lagere prijzen. In Europa is volgens Huët duidelijk sprake van deflatie. De prijzen dalen volgens hem vooral in Groot-Brittannië, terwijl de producten van Unilever ook in Frankrijk goedkoper worden.

Bron: ANP