Meer steden buigen zich over een foodhal

Meer steden buigen zich over een foodhal
Foodhallen Amsterdam

Recent zijn foodhallen in Rotterdam en Amsterdam geopend. Het succes van deze locaties zet meer steden aan tot nadenken. Ook in Eindhoven en Den Bosch zijn plannen voor dergelijke centra waar het draait om eten kopen of uit eten gaan in authentieke keukens. De stadsbesturen van Den Haag en Amsterdam buigen zich over de markthal van Rotterdam. Zoiets zouden ze ook graag zien in hun eigen stad.

Of er je nu direct kan eten of dat je er eten koopt om er thuis iets bijzonders van te bereiden, de consument trekt sinds kort massaal naar wat in de volksmond foodhallen worden genoemd. Ze winnen volgens kenners aan populariteit omdat veel speciaalzaken zoals de bakker, slager en groenteboeren de afgelopen decennia zijn verdwenen. 'Veel foodhallen worden nu een soort multi-speciaalzaak, gecombineerd met horeca. De supermarkt verdwijnt er niet door, want die blijft nodig voor de dagelijkse boodschappen', weet Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Echtheid

'De supermarktketens spelen al langer in op de toenemende behoefte aan authenticiteit en ambachtelijkheid. Bij een aantal concepten, zoals de Dekamarkt World of Food en de Foodmarkt van Jumbo, zie je vers specialisten weer terug op de winkelvloer. Zelfbediening raakt weer een beetje uit', ziet Sloot. Door de opkomst van de grote supermarkten verdwenen veel speciaalzaken omdat werkende ouders door tijdgebrek op één locatie boodschappen wilden doen. 'Maar dat betekende niet dat die mensen het ambacht niet waarderen. De markthal appelleert aan dat gevoel van vroeger.'

Dit foodwalhalla in Rotterdam is volgens ontwikkelaar Provast in Den Haag toch wat anders dan de verschillende foodhallen die ook in opkomst zijn. 'Daarin draait het vooral om uit eten gaan, terwijl de markthal een combinatie is van horeca en wonen boven een versmarkt.' Dat is wat Amsterdam en Den Haag ook graag willen neerzetten.

Foodhallen en verhalen

Foodhallen of martkhallen, het bewijst voor Jan Willem Grievink van het kennisinstituut FoodService Institute dat het past in een nieuwe levensstijl van veel mensen. 'We willen laten zien hoe we in het leven staan en daar hoort eten steeds nadrukkelijker bij.' Voor Grievink is het geen tijdelijke trend. 'De foodhallen zijn prachtige plekken waar je verhalen meekrijgt over bijzondere producten die je er koopt. Je hebt daar iets geproefd en daarna gescoord in een fantastisch omgeving. Dat is wat mensen tegenwoordig willen meemaken en ervaren.'