Misset Horeca houdt groot fooienonderzoek

Misset Horeca houdt groot fooienonderzoek

Fooi geven is in de horeca heel gebruikelijk, maar hoe denken gasten en horecaondernemers over het fenomeen fooi? Misset Horeca houdt twee onderzoeken: eentje onder ondernemers en één onderzoek onder bezoekers van de Nederlandse horeca.

Aanleiding voor het grote fooienonderzoek is een column die Misset Horeca-redacteur Radboud Bergevoet eerder dit jaar schreef. Hij stelt daarin dat een fooi niet voor de keuken is, maar voor de uitblinkers in de bediening.

Bergevoet schrijft in zijn column: 'Verdeel de financiële prikkel die fooi is niet lafjes over alle medewerkers, maar geef de volle mep aan degene die het echt heeft verdiend, die uitblinker in de bediening. Leidt wellicht tot wat jaloezie op de werkvloer, maar de gast wordt er vrolijk van.'

Er ontstond een levendige discussie op zowel de website van Misset Horeca als op Misset Horeca Connect met veel verschillende meningen. Dit maakte de redactie nieuwsgierig. Er lopen nu twee onderzoeken: eentje naar de mening van de ondernemer over fooi en een onderzoek onder gasten. Hen vragen we waarom en aan wie ze hun fooi geven.

Binnenkort publiceert Misset Horeca de uitkomsten van de fooienonderzoeken.