nieuws

Horeca vraagt om allergenenstickers

Restaurant

Adviesbureau Allergenen Consultancy in Scherpenzeel overweegt om een sticker met allergeneniconen op de markt te brengen. Vanuit de horeca is daar vraag naar volgens eigenaresse Marjan van Ravenhorst.

Horeca vraagt om allergenenstickers
Horeca vraagt om allergenenstickers

‘Wij krijgen de laatste tijd verzoeken voor allergeneniconen van bedrijven die zich voorbereiden op de komende wetgeving’, meldt de woordvoerder van het adviesbureau. Deze iconen kunnen worden gebruikt op menukaarten om gasten te informeren over de aanwezigheid van bepaalde allergenen. Maar ook op schapkaarten, counterborden of op het buffet. ‘Het gaat er ons vooral om een uniforme en gestandaardiseerde iconenset voor de veertien allergenen neer te zetten. Dan hoeven ondernemers niet zelf symbolen te ontwikkelen en snappen gasten het ook veel sneller.’

Veertien allergenen

Horecaondernemers krijgen vanaf 13 december 2014 te maken met een nieuwe wet rond veertien allergenen voor onverpakte producten.De informatie hierover mag schriftelijk, mondeling of elektronisch aan de gast worden verstrekt.

HACCP-dagstickers

Naast communicatie naar de gast zouden de stickers met iconen ook in intern te gebruiken zijn. Deze stickers zijn te plakken op producten in het magazijn, de koeling, vriezer of keuken. Het principe is vergelijkbaar met de HACCP-dagstickers. Producten waarop geen etiket aanwezig is, bijvoorbeeld in bewaardozen, componenten in koeling of vriezer of tijdens vervoer naar een uitgiftepunt, kunnen zo duidelijk geïdentificeerd worden.

Animo

Inmiddels is het adviesbureau bezig om te onderzoeken of er voldoende animo is om de stickers op de markt te brengen. Ondernemers mogen aan Allergenen Consultancy laten weten of ze de allergeneniconen een goed idee vinden.

Verantwoordelijkheid

Werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland raadt in haar ledenblad van mei 2014 het gebruik van symbolen op de menukaart af omdat ondernemers dan de verantwoordelijkheid bij zichzelf leggen en niet bij de allergische gast. Zo laat zij in haar ledenblad van mei 2014 weten. ‘U moet uw proces dan erg strak geregeld hebben: elk gerecht moet telkens op dezelfde manier bereid worden. ‘

Ga naar ons allergenendossier voor meer informatie.