Aziatische restaurants profiteren van crisis

Aziatische restaurants profiteren van crisis

De gemiddelde besteding bij Chinees-Indische restaurants steeg de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 12%. Terwijl er bij de totale restaurantsector een daling viel te noteren over diezelfde periode van liefst -21%. Ook het aantal bezoekers neemt bij de Aziatische restaurants weer sneller toe. Dit zijn een aantal conclusies uit het onderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

In vergelijking met vijf jaar geleden is het bezoekersaantal in de gehele restaurantsector gelijk gebleven. De Chinees-Indische restaurants noteerde in diezelfde periode echter een stijging van 5 procent.  De lagere gemiddelde besteding bij Aziatische restaurants  lijkt er voor te zorgen dat juist deze restaurantbedrijven profiteren van de crisis.

Japanse restaurants toppen

Volgens Van Spronsen & Partners zitten de Japanse sushirestaurants op hun hoogtepunt. Met een stijging in aanbod van liefst 124% zijn deze restaurants de grootste stijger over de afgelopen vijf jaar binnen de Aziatische restaurants. De groei loopt echter terug en lijkt zich te stabiliseren. Het aanbod steeg in 2011 en 2012 nog met respectievelijk 29% en 20%. In 2013 was dit nog maar 9%.

Chinese restaurants traditioneel

Het onderzoek toont verder aan dat Chinese restaurants meer vasthouden aan hun traditionele business model. Slechts 12% van deze restaurants laat haar maaltijden ook thuisbezorgen. Ook het aantal Chinese restaurants waarbij het mogelijk is om online te reserveren is nog laag. Eveneens 12% biedt de mogelijkheid om via SeatMe te reserveren. Sushirestaurants gaan daarentegen mee met de trend en bieden wel de opties om online te reserveren en maaltijden thuis te laten bezorgen.