nieuws

Chefs kiezen zelf ‘Beste Restaurant van Nederland

Restaurant

Arthur Bassant, bekend van Heerlijk.nl, start met een nieuwe restaurantverkiezing: de Restaurant Awards. Hij laat de 500 beste chef-koks van Nederland zelf een ranglijst samenstellen. Niet alleen voor het beste restaurant, maar ook voor beste chef, maître, sommelier en belofte.

Chefs kiezen zelf ‘Beste Restaurant van Nederland
Chefs kiezen zelf 'Beste Restaurant van Nederland'

De verkiezing valt niet onder de Heerlijk-vlag maar staat op zichzelf. ‘De 500 beste chef-koks van Nederland gaan voor het eerst zelf bepalen wie de titel ‘Beste Restaurant van Nederland’ verdient. De uitreiking van de nieuwe award  vindt plaats tijdens een galadiner in januari 2015,’ zegt Arthur Bassant tegen Misset Horeca. De locatie van dit diner brengt Bassant nog niet naar buiten.

Michelin, GaultMillau en Lekker

De 500 chefs zijn geselecteerd op basis van de noteringen van drie restaurantgidsen: Michelin, GaultMillau en Lekker. ‘Het is vergelijkbaar met de Gouden Voetbal. De sector beoordeelt zichzelf. Bij andere verkiezingen, waaronder GaultMillau is dit een zelfbenoemde vakjury. Wij vragen nadrukkelijk om het persoonlijke oordeel van de chefs.’

Restaurant Awards
Behalve ‘Beste restaurant van Nederland’ worden de Restaurant Awards ook toegekend in de volgende categorieën: vis, vlees, groente, wijn, Frans, Italiaans, Aziatisch, prijs/kwaliteit, biologisch, romantisch, nieuwkomer. ‘In elk van deze categorieën komen twee finalisten naar voren.’ Daarnaast worden er vier persoonlijkheidsprijzen uitgereikt: beste chef, maître, sommelier en belofte. De jurering gaat in oktober van start.

Gelijkenis met GaultMillau

De opmerking van Misset Horeca dat de verkiezing grote gelijkenis vertoont met de GaultMillau-awards pareert Bassant. ‘Misschien lijken drie van de 15 awards in naam misschien op die van GaultMillau. De basis is fundamenteel anders omdat chefs hier elkaar beoordelen. We doen het echt voor de chefs en gaan de uitkomsten ook op een speciale manier richting consumenten communiceren.’ Hoe dat precies gaat gebeuren wil Bassant nog niet bekendmaken.