nieuws

Kraanwaterpetitie inmiddels 12.000 keer ondertekend

Restaurant

Horecazaken die geen kraanwater schenken, ergeren menig restaurantbezoeker. Wie een glaasje water bij de wijn wil, is in deze zaken verplicht tot de aankoop van een dure fles bronwater. De initiatiefnemers van de petitie ‘Overal kraanwater graag’ proberen hier verandering in te brengen. Hun petitie werd inmiddels al meer dan 12.000 keer ondertekend.

Kraanwaterpetitie inmiddels 12.000 keer ondertekend

‘We hebben in Nederland het beste kraanwater van de wereld. Maar als we uit eten gaan, moeten we ineens water uit Spa of Panna gaan drinken. Dat moet van daaruit verpakt en vervoerd worden. Voor het maken van een plastic fles is 3 liter water en een kwart liter olie nodig. De milieubelasting is dus veel hoger’, meldt Tom Niekamp, één van de initiatiefnemers van de petitie, in het AD van 18 mei 2015.

‘Aan bronwater kun je heel veel verdienen, de marges zijn enorm’, schetst Niekamp de situatie. ‘Aan kraanwater valt niks te verdienen. Als je een pizzeria runt waar je pizza’s voor een tientje kunt eten, dan moet je het toch van de drankverkoop hebben. Voor festivals gaat het helemaal om veel geld. Als alle bezoekers minimaal één flesje water van €5 kopen, krijg je het echt niet zomaar voor elkaar om op duurzamer kraanwater over te stappen.’

Betalen voor kraanwater

Volgens Niekamp zou het helpen als de horeca geld zou kunnen vragen voor het serveren van water uit de kraan. ‘Ik denk dat €2 een redelijke prijs is voor een karaf water. Als je dat zo op de kaart zet, naast de fles bronwater van €5, willen klanten best betalen voor kraanwater. Zelf zou ik het gratis op tafel zetten, dat staat gastvrij. Vergelijk het met het mandje brood. Als mensen zich in jouw tent welkom voelen, verdient het geld zich op een andere manier wel terug.’

Niekamp is overigens ook oprichter van KRNWTR, het eerste merk voor kraanwater, meldt het AD. Hij ziet dat het voortdurend wijzen op de beschikbaarheid van kraanwater in de horeca wel effect heeft en er inmiddels een kentering in de horeca gaande is. ‘Ik schat dat nu 30 tot 40 procent van de horeca kraanwater schenkt. Vorig jaar was dat nog 25 procent. De klant pikt het niet meer dat hij duur bronwater moet kopen als hij een glas water wil drinken.’

Reageer op dit artikel