Nationale Mosselweek zoekt deelnemers

Nationale Mosselweek zoekt deelnemers

Het Nederlands Mosselbureau organiseert van 29 augustus tot en met 6 september 2015 de Nationale Mosselweek. Deze week staat volledig in het teken van de Zeeuwse mossel. Tijdens deze week bieden tal van restaurants een mosselmenu of -gerecht aan. Gasten kunnen daardoor op een laagdrempelige manier kennismaken met het Zeeuwse streekproduct.

Volgens Marjolein Kramer, van het Zeeuwse bureau 10uur, dat de week met het Nederlandse Mosselbureau organiseert, blijkt dat veel horecazaken niet goed op de hoogte zijn van de eenvoudige bereiding van het gerecht. ‘Mosselen zijn eenvoudig te bereiden, je hoeft er in essentie maar weinig aan toe te voegen. Als gerecht is het eenvoudig te bereiden: traditioneel gekookt, of juist gewokt met verse groenten of gegratineerd uit de oven.’

Bewust product
Een ander pluspunt is volgens de organisatie het feit dat mosselen een puur natuurproduct zijn en daarom een bewuste keuze. ‘Ze hebben weinig toevoeging nodig. Het eten van mosselen is een verantwoorde keuze: caloriearm, rijk aan eiwitten en leveren een positieve bijdrage aan een gezonde voeding.

Meedoen aan de Mosselweek
De organisatie is momenteel druk bezig met het benaderen van restaurants, strandpaviljoens, eetcafe's etc. die willen meedoen aan de Nationale Mosselweek. ‘Deelname aan deze week is gratis. Het enige wat de restaurants moeten doen is zich aanmelden op mosselweek.nl. Op deze site komt een overzicht met de deelnemende restaurants en het menu wat ze aanbieden.

Deelnemers bepalen zelf
Restaurants zijn vrij in wat ze aanbieden; het kan een mosselgerecht zijn maar ook een twee- of driegangenmenu met mossels. Ook de prijs is vrij te bepalen. Kramer: ‘Vanzelfsprekend hoeven niet alle gerechten mosselen te bevatten. Door de spreekwoordelijke drempel laag te houden hopen we natuurlijk op extra veel aanmeldingen.’

Seizoen verlengd
Een ander pluspunt is volgens de organisatie dat door deze eerste Nationale Mosselweek het horecazomerseizoen verlengd wordt met een extra week, tot zes september. ‘En om dat te benadrukken stellen we promotiemateriaal zoals flyers, raamsticker, tafelkaartjes en dergelijke, en materiaal voor social media beschikbaar.’