Ramadan biedt kansen voor horeca

Ramadan biedt kansen voor horeca
ANP

Horecaondernemers laten omzet liggen door niet gericht in te spelen op de ramadan, dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Volgens onderzoeker Ahmed Ait Moha biedt de ramadan kansen voor retailers en fabrikanten.

De ramadan, waarop tussen zonsopkomst en -ondergang gevast wordt, valt ieder jaar in een andere periode. Dit jaar valt de vastenmaand voor moslims van 18 juni tot 17 juli. Middenin de zomermaand, wat inhoudt dat pas na zonsondergang rond tien ‘s avonds gegeten kan worden.

Kansen

Restaurants kunnen hierop inspelen door de keuken langer open te houden en speciale ramadanmenu’s aan te bieden. ‘Kleine gerechtjes, die niet te zwaar op de maag vallen’, legt Ait Moha uit. ‘Het is net als tijdens kerst dan zitten horecagelegenheden ook bomvol. In Islamitische landen is dit hetzelfde tijdens de ramadan.' Vooral jongeren zouden er behoefte aan hebben om na zonsondergang uitgebreid te gaan eten buiten de deur. Er zijn wel horecagelegenheden die hierop inspelen, maar volgens het onderzoeksbureau gebeurt dit nog te weinig.

Wensen en behoeften

Ait Moha stelt dat er kansen blijven liggen omdat er te weinig kennis is over de wensen en behoeften van moslims. ‘Ook denk ik dat er angst is om niet-moslims voor het hoofd te stoten door iets alleen voor moslims te doen.' Daarnaast denkt hij dat een rol speelt dat de ramadan maar kort duurt, waardoor ondernemers de potentie niet zien.  Dat terwijl het onderzoeksbureau meldt dat in 2012 tijdens de ramadan onder moslims 35 procent meer werd uitgegeven aan voedsel.