20 miljoen euro voor Sail

20 miljoen euro voor Sail
Een pop-up restaurant komt op de overgebleven brugdelen.

Niet eerder was de opzet van Sail Amsterdam zo groot6. De organisatie van de negende editie van het nautische evenement, dat van 19 tot en met 23 augustus plaatsheeft, gaat gepaard met indrukwekkende cijfers. Een begroting van 20 miljoen euro en een run op hotelkamers.

Tijdens de vorige editie kwamen 1,7 miljoen bezoekers naar Amsterdam. De NS verwacht 450.000 botenliefhebbers naar de hoofdstad te vervoeren en zet daarvoor extra treinen in.

De vraag naar hotelovernachtingen in Amsterdam is het sterkst gestegen vanuit Groot-Brittannië. Het aantal Britse zoekopdrachten op de website Hotels.com steeg afgelopen maanden met 82 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De belangstelling voor Amsterdamse hotelkamers groeide eveneens onder reizigers uit Ierland (44 procent) en Duitsland (43 procent). Onder Nederlanders nam sinds mei het aantal zoekopdrachten naar Amsterdamse hotels toe met 33 procent.

Pop-up restaurant op brug

Tijdens Sail Amsterdam zal de Jan Schaeferbrug omgetoverd worden tot restaurant, een initiatief van Sico de Moel van restaurant L’Invite.  ‘Het middenstuk van de Jan Schaeferbrug wordt altijd verwijderd, om de tallships doorgang te geven. Ik bedacht me ineens dat je vanaf de overgebleven brugdelen het mooiste uitzicht op het water hebt.’ In het pop-up restaurant komt een eetgedeelte en twee Champagne Decks.