Eetcafé weigert gast na negatieve recensie

Eetcafé weigert gast na negatieve recensie

Een vrouw uit Zwolle is na een negatieve recensie op beoordelingssite Thuisbezorgd op een zwarte lijst gezet. De eigenaar van het eetcafé heeft genoeg van het gezeur op internet. 'We maakten een foutje, de vrouw kreeg haar pizza gratis. Maar dat laatste vertelt ze niet online. Dat vind ik niet eerlijk.'

'Nou, ja,' twitterde @90vos verontwaardigd. 'Eetcafé De Plataan belde dat ik niet meer bij ze mag bestellen na een slechte recensie op Thuisbezorgd.nl. Bizar.'

Eigenaar Tahir Yildirim van het Zwolse eetcafé bevestigt dat tegenover het AD. Hij heeft het wel een beetje gehad met het gezeur op internet. ‘Er waren fouten gemaakt bij de bezorging,’ erkent Yildirim.

‘Maar dat lag ook deels aan de tussenpersoon Thuisbezorgd. Die had een storing waardoor de klant niet werd geïnformeerd over de voortgang van de bestelling. En ik was inderdaad de extra rucola vergeten. Dus heeft ze die nabezorgd gekregen, mét excuses en ze hoefde de pizza niet te betalen. Daarmee was voor mij de kous af geweest als ze niet vervolgens een negatieve recensie op de website plaatste. En zónder te vermelden dat ze de bestelling ook niet hoefde af te rekenen. Dat vind ik niet eerlijk. Dus ze hoeft bij ons niet meer te bestellen.’

De klaagster over de Zwolse pizzeria wil verder niet meer reageren, laat ze via een e-mail weten. Haar recensie is door Thuisbezorgd verwijderd. ‘Een van hun medewerkers belde me om mijn kant van het verhaal te horen en besloot vervolgens de klacht weg te halen,’ zegt Yildirim. Dat Thuisbezorgd een recensie na klachten verwijdert, is een zeldzaamheid. ‘Dat gebeurt misschien één keer in duizend gevallen,’ zegt woordvoerder Imad Qutob.

Voordeeltjes

Het chanteren van restaurants met de dreiging van een negatieve recensie neemt wel een vlucht. Via beoordelingswebsites als Iens, TripAdvisor, Smulweb en Thuisbezorgd zijn kwaadwillenden op zoek naar 'voordeeltjes'.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft er daarom begrip voor dat ondernemers een zwarte lijst hanteren en klanten niet meer willen bedienen, zoals steeds meer horecazaken nu doen.

Kortingen

Gasten zouden fors korting bedingen of een gratis kopje koffie eisen in ruil voor het niet plaatsen van een negatieve recensie, zegt woordvoerder Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland.

KHN ging eerder al gesprekken aan met onder andere Iens, Couverts en Zoover over de betrouwbaarheid van recensies.