nieuws

‘Aromatische beschrijving gerechten: gast vindt ze lekkerder

Restaurant

‘Gasten onbewust beïnvloeden en zo zorgen dat ze weggaan met een goed gevoel,’ dat is het doel van Wenda Kielstra van Consumatics. Ze doet onderzoek naar het onbewuste gedrag van consumenten. Klassieke muziek zorgt er bijvoorbeeld voor dat gasten gerechten zoeter ervaren. Beschrijf je gerechten aromatisch met veel smaakvolle woorden: dan vinden gasten ze 14 procent lekkerder.

‘Aromatische beschrijving gerechten: gast vindt ze lekkerder
'Aromatische beschrijving gerechten: gast vindt ze lekkerder'

Een ander voorbeeld dat Wenda Kielstra gaf op de Horecava 2015 tijdens haar inspiratiesessie ‘de patronen van de gast in 2015′ gaat over het gebruik van geur. Een winkelcentrum dat de geur van patchoeli verspreidde zag de loyaliteit toenemen, mensen ervaarden het centrum als veiliger en plezieriger en de kleuren vielen ook beter in de smaak.

Reviewsites

Kielstra kaart aan dat gasten te beïnvloeden zijn op vier gebieden: verwachting, gebruik, betalen en terugkijken. ‘Als het gaat om de verwachting van de gast zijn reviewsites belangrijk. ‘Een tien procent hogere beoordeling is goed voor 4,4 procent meer omzet. Vrouwen zoeken meer informatie en reviews over een bedrijf dan mannen. Komen er dus vooral vrouwen in je horecabedrijf, besteed dan meer aandacht aan reviews, plaats ze bijvoorbeeld door op je eigen site.’

Aromatische woorden

Een tweede punt in het voortraject is het gebruik van woorden. Gebruik je veel aromatische woorden om je gerechten te beschrijven dan ervaren gasten het eten 14 procent lekkerder. Als het gaat om het ‘gebruik’ van horeca benadrukt Kielstra dat beleving veel belangrijker is dan het product.

Betalen

Betalen is een punt dat Kielstra er bewust uitpikt. ‘Dat is gewoon niet leuk en zorgt veelal voor een negatieve ervaring in de beleving van de consument. Met een pasje betalen is al minder negatief dan contant afrekenen. Maar nog steeds is het een moment van pijn. Ikea pakt het slim aan en biedt de klanten na de kassa een broodje knakworst aan voor 50 eurocent. ‘Dat is een mooie deal denken veel mensen dan en het doet hun de pijn van het betalen vergeten.’

Naam bedrijf herhalen

Terugkijken dat de consument op het horecabezoek doet, is positief te beïnvloeden door de naam van de zaak vaak te noemen. ‘Dit zorgt voor meer exposure. Word je vaker gezien. De gast moet je naam zeker vier keer zien tijdens zijn bezoek. Dan ben je gewoon meer ‘top of mind’.

Misset Horeca bracht eerder al meer praktische tips van Wends Kielstra. Bekijk ze hier.

Bekijk hieronder foto’s en voorbeelden uit de presentatie van Wenda Kielstra.