Eten buiten de deur is voor sommige consumenten inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Zo gaat één op de vier consumenten minimaal 1 keer per maand naar een restaurant. Een kleine groep van 4% is zelfs wekelijks in een restaurant te vinden. Ook dit paasweekend kiest 15% van de consumenten ervoor niet thuis te gaan koken. Meer dan de helft van de ondervraagden gaat zelden of nooit uit eten. Bijna de helft van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag (47%) zegt slechts een enkele keer per jaar buiten de deur te eten. En één op de tien gaat zelfs helemaal nooit.
2 procent gebruikt altijd actie
Het bestedingsbedrag bij de ondervraagden ligt op gemiddeld €30. Dit is relatief laag, maar door slim gebruik te maken van acties kunnen consumenten besparen op hun restaurantrekening. Gevraagd naar het gebruik van kortingsacties in een restaurant antwoord 43 procent 'nee, nooit.' Iets meer mensen, 43,1 procent, antwoord 'ja, soms.' 8,7 procent zegt regelmatig gebruik te maken van kortingsacties, 3,2 procent 'meestal' en 2 procent zegt 'altijd' gebruik te maken van kortingsacties.
Lage restaurantdichtheid in Tilburg en Zwolle
79 procent is tevreden met het restaurantaanbod in de omgeving en geeft aan (ruim) voldoende keuze te hebben. Eén op de acht zegt juist onvoldoende keuze te hebben. Met name in kleinere dorpen zijn de keuzemogelijkheden soms beperkt. Steden onderling verschillen wel qua restaurantaanbod. Zo zijn er in Tilburg, Dordrecht en Zwolle minder dan 6 restaurants per 10.000 inwoners. Maastricht is met 13 restaurants per 10.000 inwoners meer dan twee keer zo goed bedeeld. Amsterdam voert de lijst aan, met 14 restaurants per 10.000 inwoners.