FSIN: Fast casual groeit spectaculair

FSIN: Fast casual groeit spectaculair

Het is een trend die - zoals zo vaak - overwaait vanuit de VS. Daar liet de fast casual sector vier jaar geleden een forse groei zien, waar middensegment formules het moeilijk hadden. Precies die beweging ziet Food Service Instituut Nederland (FSIN) nu hier.

Tijdens de bekendmaking van de Misset Horeca Top 100 ging Inga Blokker van FSIN in op deze trend en schetste 9 succesfactoren voor fast casual.

Als voorbeeld noemde ze onder meer de in Amerika populaire Mexicaanse keten Chipotle. Dat bedrijf laat de laatste jaren een gemiddelde groei van ruim 25 procent zien. In de UK groeit de omzet van fast casualconcepten in totaal met bijna 13 procent ten opzichte van vijf jaar terug.

Zandlopermodel
Volgens Blokker zie je nu ook in Nederland dat restaurantformules aan de boven- en onderkant van de markt (en daarbij schaart FSIN fast casual bij de onderkant) het beter doet dan het middensegment. ‘Voorheen lag bij de verdeling de buik in het midden, intussen zien we meer een zandlopermodel.’

Zij definieert negen factoren die bijdragen aan het succes van fast casual:

1) Oplossen van hoofd/hart conflict: Het hoofd van de gast wil snel en makkelijk, het hart wil liefst ook gezond en duurzaam.

2) Smaak. Fastfood verliest het op dit punt vaak van fast casual. Onderzoek in Amerika laat zien dat in de top 20 van op smaak gerangschikte burgerketens McDonald’s en Burgerking bij de onderste drie staan.

3) Ingrediënten. Hoe verser en lokaler, hoe beter.

4) ‘Food with integrity’. Blokker noemt als voorbeeld wederom Chipotle, dat als richtlijn had dat alle varkens waarvan zij vlees gebruiken, een goed leven moeten hebben gehad. Op een van hun grootste toeleverende boerderijen kon dat niet langer worden gegarandeerd. De Mexicaanse keten stond voor de keuze: omzet bewaken en principes laten varen, of varkensvlees tijdelijk van de menu’s halen in een deel van de winkels. Ze kozen voor het laatste, wat ze bij gasten in plaats van klachten veel goodwill opleverde.

5) Snelle service. Dit doen fastfood restaurants vaak net wat beter, maar is wel degelijk een factor bij fast casual.

6) Decor. In Amerika richten veel concepten een ‘fotogenieke’ muur in, waar gasten foto’s van maken voor op social media.

7) Flexibel menu. De generatie van nu, de Millennials, willen het gevoel hebben zelf de regie te hebben en wat te kunnen kiezen. Zer willen zelf hun gerechten en menu’s samenstellen.

8) Zicht op de bereiding. Open keukens is het devies, biedt zowel transparantie als beleving.

9) Eerlijke prijs. In de VS kost een menu in een fast casual bedrijf 7 tot 12 dollar, een fastfood menu 5 tot 8 dollar. Gasten zijn dus bereid meer te betalen.