Controles naleving allergenenwetgeving starten dit najaar

Controles naleving allergenenwetgeving starten dit najaar

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) start dit najaar met het uitvoeren van controles op de naleving van de allergenenwetgeving. In december vorig jaar trad in ons land de Europese wetgeving over allergenendeclaratie in werking. Volgens Paula de Jonge, woordvoerder van de NVWA, wordt na de zomer gestart met de monitoring van de nieuwe wetgeving.

Als gevolg van de nieuwe wetgeving moeten horecabedrijven bij onverpakte producten informatie geven aan hun gasten over de mogelijke aanwezigheid van veertien in de wet genoemde allergenen. De informatie over deze allergenen mag schriftelijk, mondeling of elektronisch aan de gast worden verstrekt. De keus is daarbij aan de horecaondernemer zelf. Voorwaarde is wel dat de informatie ook schriftelijk of elektronisch in het bedrijf aanwezig is voor het personeel en de controlerende instantie, de NVWA dus.

Het gaat in de wetgeving om de volgende veertien allergenen: gluten bevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut), ei, vis, pinda, noten (zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten), soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine.

Boete
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de NVWA de ondernemers denkt te gaan controleren. Eerder werd door de autoriteit gemeld dat er vermoedelijk aan de hand van overzichten van producten, etiketten, afspraken in het horecabedrijf en opgedane kennis inspecties zullen worden gedaan. Wat wél duidelijk is: ondernemers die zich niet aan de wet houden, kunnen een boete opgelegd krijgen van €525 voor kleine bedrijven en €1050 voor grote bedrijven (met meer dan vijftig werknemers).

Volgens De Jonge komen er bij de NVWA regelmatig vragen van ondernemers en burgers binnen over de nieuwe wetgeving. Ook klachten bereiken de autoriteit. ‘De vragen en klachten worden allemaal afgehandeld. Opvallend daarbij is dat er veel aandacht is voor de verplichting van ondernemers om informatie te kunnen geven aan de klanten. Wij hebben de indruk dat de bewustwording op dit punt nog steeds groeiend is en dat dit serieus wordt opgepakt’, aldus De Jonge.