No show kost toprestaurant  € 10.000 per jaar

No show kost toprestaurant  € 10.000 per jaar
Ongewenste Lege borden en glazen zorgen voor fikse schade.

Tienduizend euro is de schadepost die een toprestaurant in Nederland elk jaar heeft als gevolg van no shows. Gasten die zonder tegenbericht wegblijven zijn niet alleen een grote bron van irritatie, ze zorgen ook voor inkomstenderving.

Dit blijkt uit onderzoek van Misset Horeca onder de beste honderd restaurants van Nederland. We vroegen de 100 bedrijven uit de Misset Horeca superlijst 2015 (samengesteld op basis van het oordeel van Michel, Lekker, GaultMillau en Grootspraak) naar no show.

Gemiddeld kampen de respondenten van het onderzoekje met 8,6 gasten per maand die zonder bericht wegblijven. Als deze gasten goed zijn voor een omzet van 100 euro per persoon (een voorzichtige schatting), praat je over een omzetderving van 10.000 euro per jaar, per toprestaurant! En daar komt de derving nog bij van gasten die op de avond zelf om 19 uur annuleren. Want in de meeste gevallen blijft die tafel ook leeg.

Aanbetaling

Hoewel de financiële strop groot is, is slechts een derde van de ondernemers voor het vragen van een aanbetaling. ‘Wordt niet geaccepteerd, te veel administratie’, klinkt het. Anders wordt het als het collectief gebeurt, zeggen de ondernemers.

Jan de Wit van sterzaak Le Restaurant uit Amsterdam (18 zitplaatsen) liet gasten 50 euro per couvert aanbetalen maar stopte daar ook weer mee. ‘We werden afgebrand op social media.’ De Wit startte zeer recent met creditcardregistratie om zo no show tegen te gaan. ‘In het buitenland gebeurt dit al veelvuldig,’ zeggen veel van zijn collega’s.

Lees in Misset Horeca 15, 4 september 2015, meer over no show.