Horecava: 'Vlees nog steeds nummer 1'

Horecava: 'Vlees nog steeds nummer 1'
Foto: Ton van Vliet, Terborg

Restaurant-bezoekers blijven vlees kiezen als hoofdgerecht. Sterker nog, het vegetarische hoofdgerecht lijkt iets gedaald in populariteit. Daarbij is de eerlijke, verantwoorde, gezonde keuken vol streek- en seizoensgebonden gerechten steeds gewilder: de trend is duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. Dit blijkt uit onderzoek onder horecaondernemers door de Horecava.

Eerder al, in 2005, deed de vakbeurs zo’n onderzoek, inclusief verwachtingen over de toekomst. Beide steekproeven werden gehouden in het kader van een jubileum: de vakbeurs Horecava viert van 11 tot en met 14 januari haar 60e editie. Opvallend is dat volgens horecaondernemers een hoofdgerecht met vlees nog altijd het populairst is. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd.

Brood, soep en ijs
Een andere opvallende uitkomst is dat horecaondernemers tien jaar geleden, in 2005, voorspelden dat brood bij de maaltijd nu toch wel passé zou zijn (71%). Dit blijkt helemaal niet het geval; juist 70% vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk. Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20%). Maar de soep is van alle tijden: maar liefst 37% vindt de tomatensoep nog altijd relevant. Als afsluiter blijkt ijs in populariteit te zijn gezakt. Dit dessert stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.

Echt en eerlijk
Nu de consument meer is gaan nadenken over de nadelen van vet en zoet, is ‘echt’ eten belangrijker geworden. Dat blijkt ook uit de cijfers: volgens de horecaondernemers zijn vers, waar voor je geld, gezond, verantwoord, en streek- en seizoensgebonden producten de meest bepalende aspecten voor de klant. De consument tafelt bovendien langer, aldus 50% van de ondernemers. Dat dit een relatief nieuwe trend is blijkt wel uit de cijfers van 2005, toen slechts 32% van de ondernemers het tijdsaspect noemde. Uit eten gaan wordt ervaren als een ‘beleving’: terwijl 10 jaar geleden men naar een restaurant ging voor een avond ‘gezellig uit’, vindt men tegenwoordig dat deze vrijetijdsbesteding vooral ‘sfeervol’ moet zijn.

Personeel
Of het dineren in een restaurant geslaagd is, hangt mede af van het personeel. 36% van de horecaondernemers realiseert zich dat gastvrijheid en service de belangrijkste pijlers zijn in de bedrijfsvoering. Personeel moet daarom goed getraind worden. Volgens de ondernemers is het vinden van deskundig en bekwaam personeel een grote uitdaging.

Op de beursvloer
Professionals in de foodservice industrie kunnen ook dit jaar weer terecht op de Horecava om zich onder te dompelen in de nieuwste trends, producten en ontwikkelingen. Er zijn tal van activiteiten, presentaties en workshops die aansluiten op de actuele uitdagingen van de horecaondernemer. Zo is er aandacht voor brood en vers & puur eten. Voorbeelden van beleving, zoals de Bierfabriek en het Horecava Festival bieden inspiratie voor vernieuwing. Ook is er het InnovationLAB dat inzicht geeft in technologische ontwikkelingen. Speciale aandacht voor het dessert is er met Sweet Emotions. Het belang van training en opleiding komt ook tijdens de Horecava aan bod: speciaal voor studenten is er de Young Professional Experience Day op 14 januari.