Sligro Food koopt Belgische branchegenoot

Sligro Food koopt Belgische branchegenoot

De Sligro Food Group zet een belangrijke stap over de Belgische grens. Het bedrijf uit Veghel neemt over de grens Java Foodservice over.

Concreet neemt Sligro alle aandelen over van Bejaco NV uit Rotselaar. Java Foodservice is een speler in de top drie op de Belgische markt en actief in institutionele en bedrijfscatering, daarnaast belevert de onderneming een aantal hotelketens. Sligro belevert al vanuit Nederland Belgische klanten en sprak al verschillende keren de ambitie uit om vestigingen te openen in België. Afgelopen zomer werd dit concreet.

Aankoop gaat Sligro België ondersteunen
De nieuwe aankoop gaat door middel van shared services de komst van Sligro naar België faciliteren op het gebied van onder meer inkoop, personeelszaken, supply chain en ict. Java Foodservice realiseerde in 2015 een omzet van €129 miljoen. Op fulltime basis zijn er 280 medewerkers werkzaam. Sligro Food Group verwacht dat de overname direct zal bijdragen aan de winst per aandeel.

Belangrijke stap om toonaangevende speler België te worden
Topman Koen Slippens is in zijn sas met de overname. ‘Met de overname van Java Foodservice zet Sligro Food Group een belangrijke stap in haar ambitie een toonaangevende speler te worden in de Belgische foodservice markt. Niet alleen is Java zelf een prachtig bedrijf met veel potentie, maar het zal ook de opstart voor de Sligro-formule in de Belgische markt ondersteunen. Meer kennis van de Belgische markt is voor een speler die extreme klantgerichtheid hoog in het vaandel heeft staan natuurlijk zeer welkom.’

Geen uitspraken over de overnamesom
Sligro koopt de onderneming van de familie Claes, die zich nu helemaal gaat richten op de uitbouw van de koffiedochter Java Coffee Company. Over de overnamesom worden geen uitspraken gedaan. Ceo Wim Claes: ‘De familie heeft goed nagedacht over de toekomst van het Java Foodservice bedrijf, hoe die veilig te stellen, en hoe tot verdere groei te komen. Dit tegen een achtergrond van wijzigende klantenprofielen en verregaande centralisering. De overtuiging groeide dat het optimale scenario om de marktpositie te bestendigen en verder te versterken, en daarmee ook de werkgelegenheid van de medewerkers, bestond uit enerzijds overdracht van de activiteiten van Java Foodservice aan Sligro Food Group en anderzijds behoud en verder uitbouwen van The Java Coffee Company, onder familiale leiding.’