24h Pressroom is een succes, maar heeft slechts 50% betalende gasten

24h Pressroom is een succes, maar heeft slechts 50% betalende gasten

De gastronomische marathon van 24h Pressroom leverde €40.000 op. Een mooi bedrag, maar wat als je naar de organisatie kijkt? Vier en twintig chefs, ieder met 2 tot 3 assistenten, bedienend personeel, ontelbare andere vrijwilligers, gratis beschikbare ruimte, drank en voedsel via leveranciers, fotografen en mediamensen.

Even rekenen: acht shifts van 3 chefs en 40 gasten à €250,- zou een tachtigduizend euro aan inkomsten moeten laten zien. Moreno Forte, de sales en marketing directeur van het INK Hotel nuanceert dat beeld enigszins, ‘We hebben dan weliswaar niet echt één op één gebarterd, maar drank, voedsel en andere sponsors hebben in ruil voor hun goederen wel wat plaatsen gekregen. Ook pers en andere genodigden hebben aangezeten zonder te betalen. Overigens waren we ook niet helemaal uitverkocht, met name in de nachtelijke en vroege uurtjes vielen er wat stoelen weg. Dat alles brengt het op een mooi totaal van 40.000 euro.’

Volgens Jolanda Sadni Ziane, general manager van INK Hotel, kan er worden teruggezien op een succesvol evenement voor een goed doel. Ze voegt eraan toe, ‘We zijn heel trots op wat onze chef Tjitze van der Dam samen met het hele team neergezet heeft. Met alle partijen spreken wij van een enorm succes!’

De mening via de woordvoeder van het CBF, het keurmerk van fondsenwervende organisaties in Nederland over soortgelijke acties is duidelijk, ‘Als je zelf geen kosten heb als organisatie (dance4life), maar het levert wel geld op, dan is dat een mooie actie.’