Hotspot John Dory is geen bistro maar vistro

Hotspot John Dory is geen bistro maar vistro
Diederik van der Laan

'Vis in een modern gastronomisch jasje, zonder de hoofdprijs te betalen', dat is Vistronomie een term bedacht door Arjan Wennekes, de chefkok en eigenaar van het nieuwe John Dory aan de Prinsengracht in Amsterdam.

Wennekes kent zijn vis, hij was de afgelopen zes jaar chef-kok bij het bekende visrestaurant Visaandeschelde en The Roast Room in Amsterdam. Daarnaast werkte hij ook bij restaurant Vermeer en Zin.

Bij John Dory, Engels voor Zonnevis, serveert hij vis op een ongedwongen, maar wel gastronomische manier en met veel aandacht voor duurzaamheid en presentatie, tegen betaalbare prijzen.

‘We starten heel simpel met drie gangen voor €35 en €10 voor elke gang extra. Ook de wijnkaart wordt betaalbaar, overzichtelijk en veel wijnen schenken we per glas’, zegt hij over het concept. In het historische pakhuis uit 1680 mocht vanwege monumentenzorg niet te veel verbouwd worden. De keuken, ten opzichte van de entree, is open gemaakt en voorzien van een leuk vintage zitje. ‘Daar kun je vanaf 16.00 uur terecht voor een oester, bite en een goed glas wijn.’

Wennekes is erin geslaagd om veel licht in het donkere pand te brengen met slimme kleuren en door te spelen met de verlichting. ‘De eerste drie weken waren top, elke dag is goed bezet en vanaf donderdag zitten we nu de komende weken al vol’, zegt Wennekes over de eerste resultaten.

Cijfers:
40 couverts en 8 extra aan de chef's table5 euro voor 3 gangen vistronomie
1680 is het stichtingsjaar van het monumentale pakhuis
7 fte's waarvan 4 in de keuken en 3 in de bediening