Kleurgebruik heeft een grote invloed op de restaurantbeleving. Het onderzoek, met gebruik van hersengolftechniek, werd uitgevoerd om meer zicht te krijgen op hoe de juiste tafelaankleding aansluiting kan vinden bij de specifieke horecabeleving.
'Oranje wordt vooral geassocieerd met leuke momenten samen met familie en vrienden', aldus het merk Tork dat producten en diensten biedt op het gebied van hygiëne en reiniging voor onder meer de horecasector. 'Horecazaken die vaak families met kinderen over de vloer krijgen, zullen dus zeker scoren met oranje tafelaankleding en -accessoires', zo stellen de initiatiefnemers van het onderzoek.
Positieve stimulans
Het wordt een moderne, vrolijke kleur genoemd die geschikt is voor een gezellig ontbijt of de lunch. Oranje werd - volgens Tork overigens geheel onterecht - lang geweerd door binnenhuisarchitecten omdat het een onromantische en stress veroorzakende kleur zou zijn. Maar oranje zou een positieve stimulans geven bij leerprocessen en informatieverwerking.
Perziktint of statement
Kies voor een oranje tint die dichtbij perzik ligt, of ga voor een statement met feloranje. Ook terracotta is een goede, subtiele keuze. De oranje kleurnuances passen goed bij ruwe, natuurlijke materialen zoals steen of donker hout
Geel geeft het humeur een boost
Uit de studie van Tork blijkt dat gasten door de kleur geel actiever worden en zich beter kunnen concentreren. Daarnaast geeft de kleur families en groepen een saamhorigheidsgevoel. Wel opletten, want wanneer de kleur te overheersend is, kan dit voor een overbelasting zorgen.
'Het opwindende karakter dat de kleur geel met zich meebrengt maakt het de ideale kleur voor kindvriendelijke eetgelegenheden of zaken waar ontbijt geserveerd wordt', zo blijkt uit de studie. Met geel geef je het humeur en het energiepeil van gasten meteen een boost. Ook is het een kleur die je perfect kan combineren met andere kleuren.