Nieuwe veelbesproken site Iens live

Nieuwe veelbesproken site Iens live

De veelbesproken nieuwe site van Iens met het reserveringssysteem Seatme is donderdagmorgen live gegaan. De belangrijkste veranderingen voor de horeca op een rijtje.

De nieuwe site laat eerst de restaurants die online reserveren via Seatme zien. Dit gesorteerd op cijfer. Daarna volgen de rest van de restaurants, eveneens gesorteerd op cijfer.

Het cijfer

Het overall beoordelingscijfer wordt anders gewogen, met de nieuwe site telt het eten voor 50%, service voor 25% en de sfeer voor 25%. Nieuw is ook dat het cijfer voor die afzonderlijke onderdelen wordt getoond.

Loyaliteitssysteem

Iens introduceert Yumms waar gasten door Seatme reserveringen punten kunnen sparen die inwisselbaar zijn bij deelnemende restaurants. Deelname kan alleen voor restaurants met een Seatme-account en is gratis. 1000 Yumms hebben een waarde van 10 euro en worden bereikt na 10 Seatme reserveringen.

Foto en content plaatsen is gratis

Alle restaurants mogen een foto, omschrijving  en menu opladen. Seatme klanten kunnen tot 12 foto’s opladen. Iens zorgt voor moderatie van tekst en beeld.

Iens is groen geworden

De vertrouwde rode kleur van Iens heeft plaatsgemaakt voor het groene beeld van La Fourchette, de moedermaatschappij van Iens. Maar met behoud van de Iens naam.

Europese App

Tegelijk met de site introduceert Iens een app die in alle landen waar La Fourchette opereert bruikbaar is. Zowel voor Nederlandse als buitenlandse gasten.

Accenten in beoordeling

Gasten kunnen accenten leggen in aparte beoordelingscriteria als gezelschap, prijs/waarde, wachttijd en geluidsniveau.

Stedenpagina’s

De belangrijke Nederlandse steden hebben een button op de homepage en een aparte pagina waar per stad meer content kan worden gegeven.

Europa

Via de Ienssite kan direct ook naar restaurants in de landen waar La Fourchette restaurantsites heeft worden gezocht.

'Stap vooruit'

‘We hebben met de nieuwe site een behoorlijke stap vooruit voor zowel de gast als de restaurateur gemaakt’ zegt Niels Keizer, directeur van Iens. ‘Behalve het gebruiken van de kennis en kunde van het moederbedrijf en de kleur groen, zullen we geen informatie of cijfers van Tripadvisor in Iens integreren. In Nederland blijven dat aparte operaties.’

Verdienmodel

Boekingssite Seatme en reviewsite Iens fuseerden in 2012. Oprichter Iens Boswijk meldde destijds dat Iens al 4 jaar geen winst meer maakte. Een nieuw verdienmodel moest daar verandering in brengen. Onder meer via reserveringen, advertenties, dinerdeals en abonnementen voor restaurants.

Seatme

Feit nu is dat alle restaurants die een account met een uitgebreid profiel hebben en deelnemen aan reserveringssysteem Seatme bovenaan in de presentatie worden geplaatst.

Lees hier het uitgebreide verhaal dat Misset Horeca eind augustus schreef over Iens en de samenwerking met reserveringssysteem Seatme.