Q-Point wint award voor aanpak voedselverspilling horeca

Q-Point wint award voor aanpak voedselverspilling horeca

Adviesbureau Q-Point is donderdag 13 oktober uitgeroepen tot winnaar van de Food Valley Award 2016. Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca- en gastvrijheidsbranche te verminderen.

In opdracht van Koninklijke Burgers’ Zoo is Q-Point in 2012 gestart met een project om de hoeveelheid vermijdbare voedselverspilling in de restaurants te reduceren met 50 procent. Eerst is begonnen met onderzoek naar het consumptiegedrag van bezoekers. Daarna zijn de processen in de restaurants geoptimaliseerd, waardoor de voedselverspilling flink is teruggebracht.

Voorspelprogramma

Daarnaast is er een voorspelprogramma ontwikkeld voor het aantal bezoekers. 'Het resulteert in een nieuwe manier van werken en denken in de restaurant en het resultaat overtreft alle verwachtingen', aldus de initiatiefnemers. 'De restaurants in dierentuin blijken hiermee 75 procent minder te verspillen en zij realiseren dezelfde omzet met bijna 30 procent minder inkopen.' De Apenheul is bij het initiatief aangehaakt en meer bedrijven in de gastvrijheidsbranche hebben interesse getoond, zo meldt Q-point.

Food Valley

Food Valley reikt jaarlijks een prijs uit voor innovatie in de Nederlandse agri-, food-, feed- en hortisector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking.