nieuws

Documentaire wijnoplichter op tv

Restaurant 1

Hoe kan het dat iemand wijnhandelaren en verzamelaars kan misleiden? Hoe kan iemand bekroonde kwaliteitswijnen vervalsen en voor een exorbitant hoge prijs verkopen? En waarom loopt deze oplichter pas na jaren tegen de lamp?

Documentaire wijnoplichter op tv

Deze vragen komen aan bod in de documentaire ‘Sour Grapes’ van 2Doc, uitgezonden bij de VPRO. Deze docu is en reconstructie van de oplichterspraktijken van Rudy Kurniawan. De uitzending is woensdag 28 december om 22.40 uur op NPO 2.

Rudy Kurniawan 

De traditionele, gerespecteerde wijnwereld wordt omstreeks het jaar 2000 geconfronteerd met de nieuwe rijken, bij wie het niet om verfijnde smaak gaat maar die dure wijnen voornamelijk als lucratieve beleggingsobjecten zien.

De prijzen schieten omhoog: in 2000 brengen wijnveilingen wereldwijd 92 miljoen dollar op. In 2008 is dat al vervijfvoudigd tot 478 miljoen dollar. In dit speelveld overspoelt de jonge enthousiaste Rudy Kurniawan aan de vooravond van de economische crisis van 2008 de Amerikaanse markt met zijn zelfgemaakte wijnen, zogenaamd van befaamde wijnhuizen.

ZIE OOK:
Restaurant ontsnapt aan Petrus-fraude

Met zijn enorme kennis van wijnjaren en een uitzonderlijk goed smaakpalet doet Kurniawan  mee met de grote spelers. Al snel worden zijn wijnen via veilingen door superrijke handelaren gekocht. Biljonair Bill Koch geeft bijvoorbeeld 2,1 miljoen dollar uit voor 200 van Rudy´s flessen. Maar er hangt ook een waas van mysterie om hem heen. Hoe succesvoller hij wordt, des te meer vragen mensen zich af wie hij is en waar hij vandaan komt. En zijn die oude wijnen van luxe wijnhuizen die hij verkoopt wel echt?

Uiteindelijk overspeelt hij zijn hand: een Bourgogne-wijn die hij aanbiedt, komt uit een jaar waarin deze niet geproduceerd blijkt te zijn.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels