Assortiment Makro minder gericht op horeca

Assortiment Makro minder gericht op horeca

Makro zet voor horecaondernemers een aparte organisatie op. Klanten die niet naar de winkel komen, kunnen ook via de website producten bestellen of deze laten bezorgen.

‘We koppelen de foodservicetak helemaal los. Op dit moment wordt al bij zo’n 60 procent van de horecaklanten bezorgd, dat zal naar 80 of 90 procent gaan schat ik. Dit betekent ook dat het assortiment in de vestigingen minder op horeca gericht zal zijn, al blijven horeca-ondernemers natuurlijk van harte welkom', zegt Topman Kef van Helbergen.

Makro gaat zijn assortiment halveren en wil zich gaan onderscheiden met food en foodgerelateerde producten. Ook gaat de groothandelaar reorganiseren. Dat kost de komende 3 jaar 600 banen.

‘We maken duidelijke keuzes in het assortiment. De foodaanpak blijft ongeveer gelijk, maar bij de non-food richten wij ons voortaan op aan food gerelateerde producten, aangevuld met seizoensassortiment en tijdelijk aanbod. Dus geen wanden meer met televisies, maar wel een televisie tegen een prijs die je verder nergens tegenkomt. We gaan de formule verder veel strakker neerzetten dan nu het geval is. Het merk Makro bouwen en versterken.’

'Unieke marktplaatsen'

17 bestaande vestigingen worden omgebouwd tot 'unieke marktplaatsen'. Makro investeert meer dan 50 miljoen euro om haar vestigingen te vernieuwen. In de vernieuwde vestigingen van Makro worden thematische oplossingen aangeboden, waarbij de behoefte van de klanten centraal staat. Food en non food worden daarbij gecombineerd gepresenteerd. Klanten kunnen zakelijk inkopen en shoppen.

Nieuwe werken

Makro wil inspelen op de veranderende behoefte van zelfstandige ondernemers en het nieuwe werken. Makro gaat ondernemers daarom werkplekken en vergaderruimtes aanbieden, inclusief ondersteunende diensten. Ondernemers kunnen hierdoor efficiënt met hun tijd omgaan.
Daarnaast zullen in de winkels netwerkbijeenkomsten voor ondernemers worden georganiseerd.

Van Helbergen: ‘We geven onze klanten meerdere redenen om onze vestigingen te bezoeken en er hun inkopen te doen. Ons nieuwe store concept biedt een verbeterde shopping experience. Dat zal leiden tot meer bezoek aan onze winkels. Makro wil bovendien een inspirerende plek worden waar ondernemers graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten’.