Horeca en Dutch Cuisine zetten eiwitten op de kaart

Horeca en Dutch Cuisine zetten eiwitten op de kaart

Met het project 'Nieuwe eiwitten op de menukaart', serveren vijf horecagerelateerde locaties in Amsterdam, twee maanden eiwitten die duurzamer en diervriendelijker zijn dan de traditionele eiwitten.

Het project ‘Nieuwe eiwitten op de menukaart’ is onderdeel van de Green Deal Verduurzamen Voedselconsumptie van Dutch Cuisine, een samenwerkingsverband van vijftien nationale en gemeentelijke overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Fab Five

Dutch Cuisine ging op zoek naar nieuwe eiwitten die traditionele, vaak niet-duurzaam geproduceerde eiwitten kunnen vervangen. Door de culinaire mogelijkheden met de duurzame eiwitten bij een breed publiek bekend te maken, kunnen zij de vraag en de productie ervan in Nederland stimuleren. De vijf geselecteerde eiwitbronnen zijn boekweit, zeewier, Nederlandse bonen, Noord-Amerikaanse rivierkreeft en de Hollandse leghaan. De vijf duurzaam geproduceerde eiwitbronnen worden geïntroduceerd als de Fab Five.

Goed scorende eiwitten

De Fab Five zijn één voor één eiwitbronnen die goed scoren op zowel duurzaamheid, diervriendelijkheid en gezondheid. Bonen, zeewier en boekweit bevatten veel goede plantaardige eiwitten en worden duurzaam geteeld. De Noord-Amerikaanse rivierkreeft en het Hollandse leghaantje zijn dierlijke eiwitten, maar dan minder milieubelastend. De rivierkreeft is een schadelijke exoot in de Nederlandse wateren. Door consumptie kan de verdere opmars worden voorkomen. De keuze voor het leghaantje heeft nog een extra voordeel. Per dag worden 100.000 pasgeboren haantjes gedood als overschot van de pluimvee-industrie. De haantjes hebben een goed leven en worden gevoerd en met lokale granen. De antibioticavrije haantjes zijn bovendien heel smakelijk.

Deelnemende horecalocaties

De horecalocaties die aan het project meedoen zijn restaurant Bolenius, het Deloitte gebouw, Cordaan zorgcentrum, restaurant Elements en de kantines van gemeente Amsterdam. Bezoekers krijgen uitgebreide informatie over de herkomst van de ingrediënten en de achtergronden van duurzaamheid. Doelstelling van Dutch Cuisine is dat consumenten zich meer bewust worden van de herkomst van hun eiwitten. Om het resultaat te meten, wordt de gasten naar hun mening gevraagd over het gerecht. De informatie helpt om de consumptie van de vijf duurzame eiwitten op te schalen en eiwitten breder verkrijgbaar te maken.