nieuws

Terras Bootcamp: tips van gastvrijheidstrainer Milo Berlijn

Restaurant

Met veel humor gaf gastvrijheidstrainer Milo Berlijn maandag op de Misset Horeca Terras Bootcamp een aantal tips voor op het terras.

Terras Bootcamp: tips van gastvrijheidstrainer Milo Berlijn

‘Alles wat je doet moet efficiënt zijn’, zegt Berlijn. Een gast die niet weet wat ze wil bestellen, omdat ze zo gezellig zit te kletsen kan je daarna nog drie keer vragen of ze het nu al wel weet, maar je kan ook zeggen: ‘Geen probleem, neemt u de tijd, maar als u straks een keuze hebt gemaakt, wilt u dan even de menukaart omhoog zetten, dan weten we dat u een keuze hebt gemaakt.’

‘Ik wacht nog even’

Ook heeft de gastvrijheidstrainer een tip voor het ‘razend irritante ik-wacht-nog-even-met-bestellen-probleem’. Herhaal de bestelling, zo adviseert hij. ‘U wilt een cola, u een witte wijn en u wacht nog even?’ Op zo’n moment kan de gast twee dingen doen: ‘Of die besluit alsnog te bestellen, of hij wordt later bij zijn bestelling verwijtend aangekeken door zijn tafelgenoten, dan heb je die sociale controle.’ Door het te benoemen is de kans groter dat er direct wordt besteld, zo meent hij.

Excuses maken

Ook vindt hij dat je geen excuses moet maken, om het excuses maken. Zo noemt hij als voorbeeld een medewerker op het terras: ‘Excuses, het duurde allemaal wat langer, omdat mijn collega ziek is’, zo zei ze. ‘Ja daar kan ik helemaal niets mee. Volgens Berlijn kan je tijd vooraf kopen. ‘Als een gast vraagt om twee cappuccino, herhaal de bestelling dan: ‘ik ga twee cappuccino’s voor u maken, of ik ga een jus d’orange voor u persen.’ Daarmee laat je de gasten weten dat het vers voor ze wordt gemaakt en dat het dus even tijd kost, zo vertelt Berlijn.

Investeren

Ook geeft hij  als tip om te investeren in de basis- en vaktechniek. Met name bij nieuwe, tijdelijke krachten. ‘Niets is zo erg dat je als werknemer een glas wijn brengt naar de gast en dat je moet hopen dat de gast niets over die wijn gaat vragen. Of dat je met een diep bord naar de gasten loopt, stap voor stap…en vlak voordat je bij de gast bent, gutst het over de rand van het bord. Probeer dergelijke situaties te voorkomen door een beetje te investeren in die medewerkers.’

> Inschrijven voor de Terras Top 100 kan nog tot 1 april 2016!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels