nieuws

Serre Restaurant verzelfstandigd na make-over

Restaurant 2465

Een nieuw logo, nieuwe outfit voor zowel de witte als de zwarte brigade, een nieuwe kaart en een aangepaste naam: Serre Restaurant van het Okura Hotel Amsterdam heeft onder leiding van chef-kok Marc van der Tang een koerswijziging ingezet. ‘Geen nieuw concept, wel veel nieuwe elementen om toegankelijker te worden.’ De toevoeging ‘Inspired by Ciel Bleu’ is verdwenen ‘om niet de verkeerde verwachtingen te scheppen.’

Serre Restaurant verzelfstandigd na make-over
Marc van der Tang en zijn team in de nieuwe kleding.

In het jaar dat het vijfjarig jubileum wordt gevierd, krijgt Serre Restaurant, op de begane grond van het Okura Hotel, een volledige make-over. Ten eerste is daar het nieuwe logo. Robuuste zwarte letters op een witte achtergrond: Serre. Met een punt erachter. De toevoeging ‘Inspired by Ciel Bleu’ is verdwenen. Chef-kok Marc van der Tang legt uit: ‘Mensen krijgen een heel verkeerd verwachtingspatroon. Serre en Ciel Bleu zijn natuurlijk beiden restaurants hier bij het Okura Hotel, maar waar Ciel Bleu op tweesterrenniveau opereert, wil Serre juist laagdrempeliger zijn.’

Sneakers in plaats van stropdassen

Die laagdrempeligheid hoopt Van der Tang te bereiken door de toevoeging ‘Inspired by Ciel Bleu’ dus weg te laten. Maar het wordt verder doorgevoerd. Het personeel (de witte en de zwarte brigade) is in het nieuw gestoken. Het zwart en de stropdassen hebben plaatsgemaakt voor kaki-kleurige broeken, witte blousen en geen stropdassen. De sloven zijn van spijkerstof. De zwarte, gelakte schoenen zijn omgeruild voor sneakers. ‘Je moet het ook aan de voorkant uitstralen dat je toegankelijker wil zijn’, aldus Van der Tang.

Losmaken van Okura

Over het waarom van de transformatie is de chef-kok helder: ‘We willen ons een beetje losmaken van Okura en als zelfstandig restaurant te  boek komen te staan. 80 procent van onze gasten komen nu nog van het hotel, dat moet in de toekomst zo’n 40 procent worden, de rest van buitenaf. We willen niet afhankelijk zijn van de hotelgasten. Dus wanneer er minder boekingen in het hotel zijn, wij dat direct merken.’ Van der Tang hoopt van Serre een hotspot te maken in hartje Amsterdam.

Overzichtelijk menukaart

Omdat te bereiken heeft hij daarnaast ook gewerkt aan de menukaart. Zowel aan het uiterlijk vertoon ervan als de kaart zelf. De prijzen zijn ‘vriendelijker’,  en het geheel staat ook op één A3, compact en overzichtelijk bij elkaar. ‘Gasten moeten in één oogopslag kunnen zien wat ze aan ons hebben’, aldus een trotse Van der Tang, die overtuigd is van het slagen van zijn nieuwe opzet. ‘We hebben al -in de zomer- een eigen opgang, waardoor mensen niet door het hotel hoeven en nu deze metamorfose erbij: dat gaat lukken.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels