'Chinese keuken uit top 3 populairste restaurants gestoten'

'Chinese keuken uit top 3 populairste restaurants gestoten'
Chinese restaurants verliezen aan populariteit

Uit cijfers van databedrijf BoldData blijkt dat je in 2017 bij 20.873 verschillende restaurants terecht kunt. In 2015 waren dat er nog 22.327. De Nederlandse keuken staat volgens het onderzoek aan kop met 7000 eetgelegenheden, daarna volgt de Italiaanse keuken, op de voet gevolgd door de Franse. In 2015 stond de Chinese keuken nog op de derde plaats met 2.756 restaurants, dat zijn er nu nog maar 2.057. Een daling van maar liefst 25 procent.

Met stip op nummer één staat al jaren de Nederlandse keuken. Op twee staat de Italiaanse keuken met 3.121 restaurants. Op de voet gevolgd door de Franse keuken met 2.655 restaurants. In 2015 stond de Chinese keuken nog op de derde plaats met 2.756 restaurants, dat zijn er nu nog maar 2.057. Een daling van maar liefst 25 procent, meldt BoldData.

Groei Italiaanse restaurants

Hoewel het aantal Nederlandse en Franse restaurants sinds 2015 is gedaald, blijft het aantal Italiaanse restaurants groeien. De afgelopen twee jaar met maar liefst 13 procent. Ook het aantal Vlaamse restaurants is met 26 procent sterk gestegen: van 407 in 2015 naar 514 in 2017. Met een afname van 50 procent is de Russische keuken de grootste daler. In 2015 waren er nog twee Russische restaurants. Nu is het enige Russische restaurant nog te vinden in Amsterdam: Anna Pavlovna.

Einde aan sushi hype?

Niet alleen het aantal Chinese restaurants is sterk gedaald, er lijkt ook een einde aan de sushi hype te komen. Ons land telt nu 305 sushi restaurants, 20 minder dan in 2015. Aziatische restaurants met een Thaise en Indonesische keuken doen het wel goed. Het aantal Thaise en Indonesische restaurants is de afgelopen twee jaar licht gestegen met 3 procent.

Over BoldData

Dataspecialist BoldData uit Amsterdam helpt bedrijven in binnen-en buitenland met het bereiken van nieuwe klanten door data te leveren van doelgroepen in Europa.

Wat is in en wat is uit

Misset Horeca deed eerder onderzoek onder internationale designers naar ontwikkelingen in de horeca. Wat is in en wat is uit. Horecaconcepten die uitsluitend eten, drinken of slapen aanbieden verliezen populariteit. De gast wil nieuwe emoties en ervaringen. Als het voorspelbaar raakt dan zal de belangstelling van korte duur zijn. Hippe koffiezaken en hotels met een goede bar zijn in opkomst.Welke concepten nog meer groeien in populariteit, lees je hier.