Last minute-reserveringsapp Het Laatste Tafeltje landelijk beschikbaar

Last minute-reserveringsapp Het Laatste Tafeltje landelijk beschikbaar
Het Laatste Tafeltje

Last minute-reserveringsapp Het Laatste Tafeltje is sinds 8 maart landelijk beschikbaar. Via de app 'Het Laatste Tafeltje', kunnen restaurants onbezette tafels op dezelfde dag met korting aanbieden.

Het Laatste tafeltje startte in 2016 in Groningen. Vanwege het succes is de app nu ook landelijk uitgerold. 'We groeien dagelijks. Steeds meer restaurants weten ons te vinden', vertelt een woordvoerder aan Misset Horeca. Het Laatste tafeltje werkt volgens het principe no cure no pay. 'We vragen restaurants om een kleine commissie op het moment dat een tafeltje is verkocht.'

Annulering tafel

Restaurants bieden tafeltjes met korting omdat er een tafeltje is vrijgekomen vanwege een annulering, of om de niet gereserveerde tafeltjes op dezelfde dag nog te vullen. 'Daarnaast is Het Laatste Tafeltje voor veel restaurants ook een heel goed promotiekanaal. Een restaurant kan gebruik maken van de exposure die Het Laatste Tafeltje biedt', aldus de woordvoerder. Gebruikers van de app kunnen zo dezelfde avond nog bij het restaurant eten. Het aanbod bestaat altijd uit leuke deals, zoals stevige kortingen op een driegangenmenu, een wijnarrangement of een voordelige lunch.

Lees ook: Last minute-reserveringsapp Laatste Tafeltje gaat landelijk

No-shows

Tienduizend euro is de schadepost die een toprestaurant in Nederland elk jaar heeft als gevolg van no shows. Gasten die zonder tegenbericht wegblijven zijn niet alleen een grote bron van irritatie, ze zorgen ook voor inkomstenderving. Dit blijkt uit eerder onderzoek van Misset Horeca onder de beste honderd restaurants van Nederland. We vroegen de 100 bedrijven uit de Misset Horeca superlijst 2015 (samengesteld op basis van het oordeel van Michel, Lekker, GaultMillau en Grootspraak) naar no show.

Zonder bericht wegblijven

Gemiddeld kampen de respondenten van het onderzoekje met 8,6 gasten per maand die zonder bericht wegblijven. Als deze gasten goed zijn voor een omzet van 100 euro per persoon (een voorzichtige schatting), praat je over een omzetderving van 10.000 euro per jaar, per toprestaurant! En daar komt de derving nog bij van gasten die op de avond zelf om 19 uur annuleren. Want in de meeste gevallen blijft die tafel ook leeg.

Aanbetaling

Hoewel de financiële strop groot is, is slechts een derde van de ondernemers voor het vragen van een aanbetaling. ‘Wordt niet geaccepteerd, te veel administratie’, klinkt het. Anders wordt het als het collectief gebeurt, zeggen de ondernemers.