Nationale Restaurant Week: 250 miljoen omzet in 10 jaar

Nationale Restaurant Week: 250 miljoen omzet in 10 jaar

Meer dan 600 restaurants bieden van 28 maart tot en met 14 april een kennismakingsmenu aan van €27.50 via de Nationale Restaurant Week. Via het event hebben meer dan 5000.000 gasten een tafeltje gereserveerd sinds de start in 2007. Met een gemiddelde besteding van €50 per gast betekent dit een omzet van €250 miljoen voor de horeca.

De geselecteerde restaurants begeven zich voornamelijk in het hogere segment. De Nationale Restaurant Week is in 2007 opgezet door DiningCity met het idee om restaurants in het hogere segment voor iedereen toegankelijk te maken.

Nieuwe gasten

Ceo Jeroen van den Brink: 'Ik wilde dat gasten bij restaurants konden reserveren die ze wellicht anders niet zomaar zouden bezoeken. Voor restaurateurs betekent dit nieuwe gasten en voor die gasten een fijne ervaring en herinnering waardoor ze wellicht nog eens zullen reserveren. Een win-win situatie voor beide partijen.'

Deelnemende restaurants

Tijdens het jubileum zullen restaurants uit allerlei categorieën deelnemen: zoals tweesterrenrestaurant Parkheuvel en De Bokkedoorns, maar ook kleinere bistro's. Voor de restaurants met een Michelinster wordt een supplement van €12,50 per Michelinster gerekend.

Veranderingen

De Nationale Restaurant Week ging vorig jaar op de schop. De belangrijkste wijziging was dat er rond de 500 restaurants geselecteerd worden voor deelname, in plaats van de reguliere 1000. Ook krijgen restaurants nu meer vrijheid in het aan te bieden menu.

Alleen restaurants die in eerdere edities positief zijn beoordeeld, ontvangen een uitnodiging voor deelname. ‘Hierdoor wordt de Nationale Restaurant Week exclusiever en zullen restaurants meer gaan verdienen’, meldde de organisatie destijds.

Exclusiever

Als gevolg van het aanbod van verschillende actieweken door andere aanbieders maakte DiningCity de keuze om de officiële Nationale Restaurant Week exclusiever te maken.

Minder deelnemende restaurants

‘Dat betekent aan de ene kant minder deelnemende restaurants, maar wel meer restaurants uit het hogere segment. Hierdoor is de Nationale Restaurant Week weer aantrekkelijk voor zowel restaurateur als gast’, vertelt Iris Hilgevoord, campagne manager van de Restaurant Week.

Zelf prijs en aantal gangen bepalen

Uit de enquête door DiningCity kwam naar voren dat restaurants meer vrijheid zouden willen in het aan te bieden menu. Iris Hilgevoord: ‘Restaurants die graag iets speciaals voor haar gasten willen serveren tijdens de Restaurant Week mogen daarom zelf de prijs en het aantal gangen bepalen. Dit is met name interessant voor restaurants in het topsegment die graag willen uitpakken.’

Gemiddelde omzet

Het strenge selectiebeleid voor deelname aan de Restaurant Week zal zeker merkbaar zijn bij de deelnemende restaurant zo verwacht de organisatie. ‘Uit onderzoek blijkt dat restaurants gemiddeld € 25.000 omzet boeken tijdens de vernieuwde opzet van de Nationale Restaurant Week.’

Restaurant Week voerde ook het betalen vooraf in. Gasten kunnen hierbij vooraf betalen via PayPal. Dit om No show te voorkomen. Het vooraf betalen is een vrijblijvend initiatief waarbij de regie bij de gast ligt. Tien procent van de gasten betaalt vooraf voor diner of lunch.

Leestip: Tien procent betaalt vooraf voor Restaurant Week

Restaurant Week voorkomt no shows met voorafbetaling