Gasten laten boeken en reserveren via eigen kanalen: KHN geeft tips & tricks

Gasten laten boeken en reserveren via eigen kanalen: KHN geeft tips & tricks

Uit onderzoek van KHN blijkt dat tweederde van de restaurateurs zich zorgen maakt over de toenemende invloed van online reserveringsplatforms. 'Hun macht blijft maar groeien, ze zorgen voor een grotere afstand tot uw gasten en de kosten rijzen de pan uit', stelt KHN.

KHN geeft tips & tricks hoe gasten direct via uw kanalen boeken en hoe u ervoor zorgt dat uw bedrijf online goed vindbaar is voor potentiële gasten.

Maak uw website mobielproof
Als uw website op een mobiele telefoon niet goed wordt getoond, is deze minder goed te vinden op mobiele zoekresultaten. Belangrijk, want het gebruik van mobiele telefoons om te reserveren groeit snel. Gasten haken sneller af als zij op hun mobiele telefoon moeten inzoomen om tekst te lezen, of horizontaal moeten scrollen om uw website goed te kunnen zien. Zorg er dus voor dat uw website ook mobiel goed leesbaar is.

Maak de reserveerknop duidelijk zichtbaar
Een uitgebreide website is leuk, maar mensen moeten vooral zo snel mogelijk voor uw restaurant of hotel kunnen reserveren. Zorg er dus voor dat de reserveerknop hoog op de website wordt getoond en dat het makkelijk is: klikken en reserveren. Er zijn veel partijen die betaalbare reserveringssoftware aanbieden. Let op: Een gratis tool op uw website (via bijvoorbeeld een reserveringsplatform) lijkt handig, maar zorgt er ook voor dat uw gasten naar een online reserveringsplatform geleid worden om bijvoorbeeld een review achter te laten. Zorg er in ieder geval voor dat u de contactgegevens van uw gasten zélf krijgt (data) want hiermee kunt u uw gasten later nog een keer uitnodigen.

Maak uw telefoonnummer klikbaar
Als u geen reserveerknop op uw website heeft, is het belangrijk dat bezoekers u direct kunnen bellen. Maak het bezoekers via mobiel makkelijk door op uw website een belknop te maken, waarmee zij direct per telefoon kunnen reserveren.

Claim uw Google-locatiepagina
Een volledig ingevulde Google-locatiepagina zorgt voor meer (gratis!) zichtbaarheid in Google. Vul alles in, van openingstijden tot adres. Nog geen locatiepagina? Ga naar business.google.com om uw locatiepagina te claimen. Op een desktopcomputer wordt 50 procent van het scherm gevuld met bedrijfsinformatie nog voordat de gebruiker op ‘enter’ drukt. Dit is volledig gratis. Dit is ook een uitstekende plek om mooie foto’s van het bedrijf toe te voegen. Deze verschijnen ook in Google.

Vraag tevreden gasten om Google-reviews
Vraag uw tevreden gasten om een Google-recensie achter te laten. Deze recensie wordt gekoppeld aan uw eigen website en aan uw Google-locatiepagina. Het effect is dat uw website beter scoort in Google en wordt voorzien van een reviewscore. Het is altijd beter een rechtstreekse beoordeling te krijgen dan een beoordeling op een website van een ander zoals bij Tripadvisor, Iens enzovoort.

Zorg voor informatie op Facebook
Als u als horecabedrijf op één social mediakanaal actief moet zijn is het wel Facebook. Zorg dat uw informatie zo volledig mogelijk is ingevuld: telefoonnummer, adres, openingstijden. En vergeet ook niet uw menu te uploaden als pdf-bestand.

Gebruik op Facebook de actieknop
Een Facebook-pagina heeft niet alleen een ‘like’ knop, maar ook een actieknop. De paginabeheerder kan hier een actie aan koppelen, zoals direct bellen of direct reserveren – met een verwijzing naar uw eigen website of telefoonnummer. Zo kan uw gast direct vanaf uw Facebook-pagina actie ondernemen.

Adverteer op Facebook
Adverteren op Facebook is een laagdrempelige manier om potentiële gasten te bereiken. Voor een paar tientjes kunt u precies de juiste doelgroep bereiken. Dus bijvoorbeeld alleen de mensen uit uw stad of dorp, of juist mensen met gemeenschappelijke interesses. U kunt ook alle e-mailadressen van gasten die ooit hebben gereserveerd in Facebook uploaden. Zo kunt u uw bestaande gasten verleiden weer terug te komen.

Zorg voor relevante en actuele content
Eerlijk is eerlijk: bloggen kost tijd. Maar wie regelmatig blogt over relevante onderwerpen zal dit in de zoekmachine merken. Google toont websites die regelmatig geüpdatet worden eerder dan degenen die dat niet worden. Schrijf leuke, persoonlijke ervaringen gewoon op, vertel over het nieuwe menu of over vernieuwingen in uw zaak. Kunt u niet goed schrijven? Ga dan filmen. Spontane films op Facebook live werken vaak het best. Het is wel belangrijk dat u hierbij de gewenste doelgroep niet uit het oog verliest. Vlogs worden vooral door jongeren bekeken en gedeeld.

Wees creatief
Verzin iets geks: een bijzonder gerecht, een toetjesmarathon, een huisdrank met een wel heel gekke kleur, een evenement of een bijzondere actie voor het goede doel. Dit trekt de aandacht van (lokale) media en is een prachtig onderwerp voor sociale media.

Leestip: Iens en ‘tafelgenoot’ Seatme