La Place: omzetgroei, gemakswinkels en zaken in Hudson Bay

La Place: omzetgroei, gemakswinkels en zaken in Hudson Bay

De omzet van de restaurantformule La Place van Jumbo is in 2016 gegroeid met 12 procent ten opzichte van 2015. Jumbo gaat elementen van La Place dit jaar verweven in een gemakswinkel voor binnesteden. Ondertussen wordt gewerkt aan een samenwerking met warenhuis Hudson's Bay.

Dit meldt Jumbo maandag 2 januari tijdens de bekendmaking van de cijfers over het boekjaar 2016. Supermarktketen Jumbo deelt voor het eerst de cijfers van La Place, dat vorig jaar in haar portefeuille kwam. Autonoom – de vestigingen in de inmiddels gesloten warenhuizen van V&D meegeteld - bedroeg de omzetgroei van La Place 5 procent.

‘De cijfers over 2016 tonen aan dat we uitstekend op koers liggen’,  zegt Jumbo CEO Frits van Eerd. ‘We willen verder groeien en met dat doel voor ogen hebben we ons het afgelopen jaar gericht op het nóg slagvaardiger en klantgerichter maken van de Jumbo organisatie.’

Gemakswinkels 

In de nieuwe gemakswinkels die Jumbo dit jaar wil openen verweeft het bedrijf zowel elementen van Jumbo als van La Place. ‘Deze stap sluit naadloos aan bij onze omnichannel-strategie. Hiermee kunnen we nog beter laten zien waar Jumbo voor staat: We willen gezond, lekker én gemakkelijk eten bereikbaar maken voor iedereen’, zegt algemeen directeur Frits van Eerd.

Samenwerking La Place met Hudson’s Bay

La Place werkt ondertussen samen met het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay aan de invulling van een restaurantconcept in de nieuw te openen Hudson’s Bay warenhuizen in Nederland. Nadere details over deze exclusieve samenwerking, het concept en de planning zullen naar verwachting eind januari bekend gemaakt worden, meldt Distrifood.

Overeenstemming met AC Restaurants

Daarnaast heeft La Place overeenstemming bereikt met Gr8 Investments over de overname van alle achttien AC Restaurants langs de Nederlandse snelwegen. Op deze locaties gaat La Place gefaseerd de aangekochte AC Restaurants ombouwen naar de eigen formule. Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place: ‘Met deze deals en de groei van onze eigen restaurants kunnen we met La Place weer snel de positie innemen die we ooit hadden in Nederland.’ Ook de buitenlandse expansie van de restaurantketen gaat door, met onder meer nieuwe vestigingen in Toronto, Zürich en Parijs. La Place verwacht in 2017 ruim 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen te kunnen creëren.

Omzet La Place in 2016

Met een omzet van € 103 miljoen realiseerde La Place op vergelijkbare basis (dus zonder de gesloten vestigingen in de V&D warenhuizen) een omzetgroei van 12 procent. Hiervan is 5 procent groei gerealiseerd in de restaurants die al langer dan een jaar open zijn. In het afgelopen jaar opende La Place acht nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D warenhuizen (Kalverstraat Amsterdam en Arnhem).

Eind 2016 werkten 1800 mensen bij La Place, zo’n 300 meer dan tijdens de overname.