Restaurantbezorging goed voor 440 miljoen euro in tweede kwartaal

Restaurantbezorging goed voor 440 miljoen euro in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen vers bereide maaltijden bezorgd. Hieraan gaven Nederlanders in totaal 440,5 miljoen euro uit. Gemiddeld 11,40 euro per maaltijd, meldt ABN Amro in een nieuw rapport.

ABN AMRO verwacht dat de omzet van maaltijdbezorgers in 2017 tussen 1,3 en 1,4 miljard euro zal bedragen. Voor 2018 voorziet de bank een verdere groei van ongeveer 20 procent. De gunstige economische vooruitzichten spelen hierbij een rol. Maar ook de vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak. Stef Driessen, sector banker leisure van ABN AMRO: 'Restaurants bereiken via maaltijdbezorgers nieuwe doelgroepen: mensen met voldoende geld, maar met minder tijd, zoals jonge gezinnen, carrièremakers en longstayers.'

Pizza goed voor een omzet van 93 miljoen

Bij het laten bezorgen van maaltijden spant de pizza veruit de kroon. Pizza's waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grillgerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon). 80 procent van de consumenten geeft aan trouw te zijn aan één (bezorg)platform. 'De concurrentie is echter groot en er is schaal nodig om een bezorgplatform winstgevend te krijgen', aldus ABN Amro.

Software

Slechts 35 procent van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog telefonisch plaats. Stef Driessen, sector banker leisure van ABN AMRO: 'Restaurants kunnen hier een inhaalslag maken. Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend. Daarom is een goede, geautomatiseerde communicatie cruciaal voor de groei van maaltijdbezorgers. De verwachtingen van de hongerige consument, deelnemende restaurants en fietsende bezorgers moeten volledig en real time op elkaar worden afgestemd.' Lees hier het volledige rapport.

Restaurants twijfelen over maaltijdbezorging

De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen. Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent. Lees hier verder over.