Servais Tielman: 'No show: het verschil tussen winst en verlies'

Servais Tielman: 'No show: het verschil tussen winst en verlies'

Ook sterrestaurant Cucina Del Mondo in Heerlen van Servais Tielman gaat werken met een aanbetaling. Recent kondigde Richard van Oostenbrugge eenzelfde maatregel aan voor reserveringen bij zijn nieuwe restaurant 212 in Amsterdam.

Servais Tielman maakt zijn beslissing op Facebook bekend en krijgt hierop bijval van diverse chefs. Voortaan vraagt hij aan gasten een aanbetaling van 25 euro per persoon om no show te voorkomen. Tielman spreekt van een ‘pittige beslissing’. ‘Maar we hopen dat gasten begrip hebben voor onze kant. No shows zijn voor ons het verschil tussen winst en verlies. That’s the reason.’

De verklaring van Tielman: ‘Alleen het beste is voor ons goed genoeg. Dat geldt voor de ervaring van onze gasten, voor de producten waarmee we werken en voor de mensen met wie we samenwerken. Elke dag gaan we voor die top. Leggen we hart en ziel in ons restaurant. We vinden het dan ook te gek dat gasten bewust voor ons kiezen; we bezorgen hen een geweldige avond. Van chef tot afwasser.’

‘Als je zó voor je vak gaat, met het beste en de besten werkt, hoe vervelend is het dan wanneer mensen een tafel reserveren, jij rekening houdt met hun komst, “nee” moet zeggen tegen anderen en vervolgens verschijnen ze niet? Jammer genoeg komt het voor.’

Daarom vragen wij voortaan een aanbetaling bij uw reservering. Per persoon vragen wij 25 euro vooraf. Uiteraard wordt dit bedrag verrekend na afloop van het bezoek.’

Op zijn website meldt Tielman: ‘Voor reserveringen in het weekend vragen wij een aanbetaling van €25 per persoon. Bij verhindering kunt u de reservering tot 1 dag van tevoren kosteloos aanpassen of annuleren. Het bedrag krijgt u vervolgens gerestitueerd.’

De betaling bij een online reservering verloopt via iDeal, Creditcard of Bitcoin.

Andere restaurants over no show

Richard van Oostenbrugge en Thomas de Groot vragen 50 euro per persoon voor hun nieuwe restaurant. Reserveren bij deze zaak kan vanaf 1 november. ‘Je zet namelijk wel personeel in en koopt eten in voor het aantal reserveringen.’ Om no show of late afzeggingen te voorkomen, kopen gasten vooraf voor 50 euro een ticket. Dit bedrag wordt na het diner of de lunch in mindering gebracht op de rekening.' Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot gaan hierin samenwerken met het bedrijf Formitable.

‘Nederland is bereid om tickets te kopen voor een restaurant,’ zo meent ook collega-ondernemer Ron Blaauw. Restaurant Nacarat, het nieuwe restaurant van Blaauw, liet gasten zelfs het hele menu vooraf betalen. Zeer recent is dit bedrag naar beneden bijgesteld en gasten betalen nu 20 euro aan.

Lees het uitgebreide artikel in het magazine van Misset Horeca over aanbetalingen bij reserveringen.