Rabobank ziet groei en uitdagingen voor de horeca

Rabobank ziet groei en uitdagingen voor de horeca

De positieve ontwikkelingen in het bestedingspatroon van consumenten en het groeiend inkomende toerisme, zorgen voor een positieve stemming in de horeca, aldus het sectorrapport van de Rabobank.

De positieve stemming resulteert in omzetgroei, meer investeringen en kwaliteitsverbetering. De vooruitzichten voor de korte termijn zijn positief. Dankzij het aanhoudende positieve sentiment onder consumenten wordt verwacht dat de groei in 2018 verder doorzet. Voor de sector verwacht de Rabobank in 2018 een groei van 6,7%. Toch is het voor ondernemers in de sector belangrijk om scherp te blijven en uitdagingen aan te pakken. Het aanbod neemt toe, waardoor de concurrentie sterker wordt. De groei zal daarom niet door elke ondernemer ervaren worden.

Trends voor een sterke positie

2017 is voor de horeca en recreatie een goed jaar geweest. In alle branches is groei gerealiseerd, waarbij hotels en eetgelegenheden de grootste groei hebben laten zien. Ook bedrijven binnen de dagrecreatiebranche zagen het aantal bezoekers stijgen. Zo steeg het bioscoopbezoek bijvoorbeeld met ruim 5%.

Groei buitenlandse toeristen

Het inkomende toerisme neemt in 2018 verder toe. Een positieve ontwikkeling voor de sector, omdat het merendeel van de hotelovernachtingen tegenwoordig van toeristen uit het buitenland komt. Ook bij de overige verblijfslocaties, zoals vakantieparken, zien we dat de groei te danken is aan de hoeveelheid buitenlandse toeristen. Daarnaast zien we dat meer Nederlanders een vakantie in het buitenland verkiezen boven een vakantie in eigen land.

Steeds vaker buiten de deur

Eetgelegenheden profiteren van de toename in consumentenbestedingen. Consumenten gaan vaker uit eten en besteden in totaal meer aan eten en drinken buiten de deur. De opkomst van de zogenoemde fast casual-eetgelegenheden zorgt voor groeiende interesse, vooral onder jongeren. Fast casual-restaurants hebben in vergelijking met fastfoodketens meer service, een kwalitatief beter assortiment en gezonder aanbod. Dit concept sluit aan op de trend dat gemak en gezondere voeding voor de jongerendoelgroep belangrijk is in het maken van keuzes.
Ook beleving blijft belangrijk. Bedrijven die in staat zijn om een beleving te verkopen, bouwen aan een sterke klantenbinding en verhogen de kans op herhaalbezoek. Een beleving kan gecreëerd worden door gasten te verrassen of een unieke ervaring mee te geven.

Aanbod neemt verder toe

Begin januari kwam Koninklijke Horeca Nederland met het bericht dat het aanbod van de horeca verder is toegenomen. De koek hiervoor moet door steeds meer bedrijven gedeeld worden. 'Wij bevestigen dit beeld en zien dat ondanks een stevige groei in de sector van boven de 6%, niet alle bedrijven meeprofiteren van deze groei', aldus Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie.

'Als we naar groei kijken op de langere termijn zien we dat met name eetgelegenheden een belangrijke rol blijven spelen. De trend om vaker buiten de deur te eten, lijkt een structureel karakter aan te nemen. Wel zetten wij vraagtekens bij het aanbod op de langere termijn. De horeca is een cyclische sector, wat betekent dat bij een tegenvallende ontwikkeling of zelfs een neergaande economie, de marges en rentabiliteit snel onder druk kunnen komen te staan. Dit in combinatie met de huidige stijging van het aanbod, zal een extra druk op de ondernemers leggen.'

Personeelstekort zorgt voor onzekerheid

Binnen de horeca en recreatie vormt het personeelstekort een steeds groter probleem. Dat is één van de grotere uitdagingen voor de horeca. Ondernemers onderschrijven dit. Zo is er een groot tekort aan gekwalificeerde koks en zijn er steeds meer ondernemers die koks uit het buitenland werven. Ook het tekort aan overig personeel zorgt voor veel kopzorgen bij horeca- en recreatieondernemers. Het gaat ten koste van de kwaliteit en heeft impact op de openingstijden.

Leestip: Alles over het personeelstekort in de horeca

Om geen concessies te doen aan de kwaliteit van het aangeboden product kiest een aantal ondernemers voor het inkorten van de openingstijden. Door een analyse te maken van dal- en piekuren kunnen de relevante openingstijden worden gekozen. Hoewel dit resulteert in minder omzet kan het leiden tot een betere rentabiliteit, omdat in veel gevallen de kosten in de daluren relatief hoog zijn.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Circl, duurzaamheid in de horeca
Circl Zuidas foto: Elmer van der Marel

Duurzaamheid zal de komende jaren een steeds grotere rol spelen. De consument wordt zich bewuster van de impact van zijn gedrag op het klimaat en zal vervolgens zijn gedrag hierop aanpassen. Consumenten houden tijdens het boekingsproces steeds vaker rekening met het duurzaamheidslabel van hotels en restaurants. Horecaondernemers binnen de sector zullen met dit veranderende gedrag rekening moeten houden en duurzaamheid moeten meenemen in hun strategie.

Leestip: Alles over duurzaamheid in de horeca

Heldere communicatie over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een concept. Laten zien welke stappen worden gezet richting een duurzame onderneming is daarom belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan is Circl, een volledig circulair en duurzaam gebouw in Amsterdam.