Pop-up pionier Michiel van der Eerde start zesde Baut in Amsterdam West

Pop-up pionier Michiel van der Eerde start zesde Baut in Amsterdam West

Michiel van der Eerde (Zuid, Restaurant C) gooit het met de zesde Baut over een compleet andere boeg. Aan de Spaarndammerstraat 460 in Amsterdam brengt de pop-up pionier dit keer een nieuwe en rebelse mix van eten, drinken, kunst, cultuur en muziek. 'Alleen de kwaliteit blijft. En de naam natuurlijk.' Het restaurant opent op 27 januari de deuren.

In een oude kapel aan de Spaarndammerstraat gaat Michel van der Eerde - bekend als jurylid van Masterchef en Meest Markante Horecaondernemer 2016/2017 - met Baut tot de zesde macht. ‘Het pand leent zich ervoor om uit te pakken door alle verschillende ruimtes en verdiepingen. Het is niet een plek waar alleen gegeten en gedronken wordt. Er gebeurt altijd en overal wat.’

Nieuwe menukaart Baut

Op de begane grond krijgt het restaurant een geheel nieuwe menukaart. Bar Baut is overdag de plek voor koffie en lunch – ’s avonds transformeert het tot levendige spot voor drankjes. Op de eerste verdieping ‘BovenBaut’ organiseert ‘Het Programmeurs Gilde’ onder leiding van Aldo Bruining en Alexander van der Meer exposities en events. Dit betekent onder andere elke woensdag structureel kunstvertoningen met aansluitend talks en live muziek voor zij die jong – of jong van geest – zijn. Vrijdagavond vult Baut eten en drinken aan met een presentatie van jazz-, funk- of hiphopmuziek.

Interieur Baut

Ook in design herontdekt Van der Eerde zijn Baut samen met Sandra Planken van designbureau Studio Noun. Het industriële DNA maakt plaats voor een warme en gekke eclectische mix met invloeden uit Barcelona en Parijs. Van der Eerde: ‘Baut wordt spannender, kunstzinniger en rebelser dan ooit. Elke ruimte brengt iets anders op ieder moment van de dag.’

Leestip: Michiel van der Eerde: pop-up pionier

Baut is al lang geen ‘restaurantje spelen’ meer. Als Van der Eerde tegenwoordig een zaak opent, zijn de verwachtingen hooggespannen. ‘We zijn niet meer dat pop-upje. Mensen verwachten wat van ons. Ze stappen binnen met een houding van laat maar zien. Vroeger was onze slogan underpromise, overdeliver. Maar daar komen we niet meer mee weg. Daarom zeggen we nu: We always deliver more than expected. Je moet iedere dag boven verwachting presteren.’