CBS: sterke stijging omzet horeca

CBS: sterke stijging omzet horeca

De omzet van de horeca is in het laatste kwartaal van 2017 met 5,9 procent toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Al vierenhalf jaar achtereen zet de horeca elk kwartaal meer om. Alle branches binnen horeca boekten meer omzet, waarvan de groei het sterkst was bij hotels (10,1%).

Naast de omzetgroei in alle branches binnen de horeca was er in het laatste kwartaal van 2017 ook sprake van toenemende werkgelegenheid en een dalend aantal faillissementen. In de hele horeca kwamen er gedurende het vierde kwartaal per saldo 595 bedrijven bij, in het derde kwartaal van 2017 waren dat er iets meer dan 735. Het totale aantal bedrijven in de horeca komt daarmee eind 2017 op 55,7 duizend. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers Horeca van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hotels boeken grootste omzetgroei

Met 10,1 procent realiseerden hotels de grootste omzetgroei ten opzichte van het vierde kwartaal van 2016. Het grootste deel komt door een groeiend aantal overnachtingen van ruim 8 procent. Zowel buitenlandse gasten als Nederlandse gasten brachten meer nachten door in hotels. Het aantal Nederlandse overnachtingen steeg met 3,7 procent. Buitenlandse gasten verbleven 12,6 procent meer nachten in hotels. De hotelbranche is, net als een kwartaal eerder, de grootste groeier binnen de horeca.

Binnenkijken bij Van der Valk Leeuwarden en Thom van der Heide

Restaurants groeit dankzij groei aantal consumpties

De omzet van restaurants was 6,5 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2016. Dit is te danken aan de groei van het volume: het aantal verkochte consumpties is grofweg met 4,3 procent toegenomen. De prijzen stegen in deze eetgelegenheden met 2,1 procent.

Bekijk ook de foto's van het interieur van bistro Berlage Amsterdam

Fastfoodrestaurants boeken 7,1% meer omzet

De fastfoodketens, ijssalons en dergelijke boekten een omzetstijging van 7,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarvan kwam 4,4 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte consumpties. Ten opzichte van een jaar eerder stegen de prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden met 2,6 procent.

Omzet cafés stijgt het minst

De omzet van cafés en koffiebars steeg met 3,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Er werd 1,7 procent meer consumpties genuttigd, iets minder dan het jaar ervoor. De prijzen in deze branche stegen met 1,4 procent, 0,5 procentpunt minder dan de prijsstijging van een kwartaal eerder. De prijsstijging in deze branche is al ruim vier jaar niet boven de 3 procent geweest.

Leestip: 'Terras Bootcamp: ideale voorbereiding op terrasseizoen'

KHN: 'Fijn, maar blijf realistisch'

KHN-voorzitter Robèr Willemsen noemt de positieve cijfers ‘goed nieuws’. ‘Het afgelopen jaren zagen we ieder kwartaal positieve cijfers in de horeca. Veel van onze leden hebben meer gasten ontvangen en zagen hun omzet groeien. Dat is goed nieuws.’ Toch plaatst hij daarbij een kanttekening: ‘We moeten ook realistisch zijn, want het aantal horecabedrijven neemt ook toe. En de kosten van horecabedrijven zijn de afgelopen tijd sterk toegenomen. Daardoor staan de marges en de winst onder druk. Bovendien moeten we er rekening mee houden dat de groei afvlakt. Kortom: fijn dat er mooie cijfers zijn, maar laten we met beide benen op de grond blijven.’

Tip van de redactie
'Kengetallen sussen ondernemers in slaap! De drie gevaarlijkste valkuilen van kengetallen'