Verwarring Restaurantactie Iens en AH: Iens verduidelijkt site

Verwarring Restaurantactie Iens en AH: Iens verduidelijkt site

Iens werkt aan problemen bij de reserveringen voor de Restaurantactie van AH. Regelmatig krijgen niet-deelnemende restaurants gasten over de vloer die denken dat het restaurant wél aan de kortingsactie meedoet. Deze gasten verwachten het tweede driegangenmenu gratis te krijgen.

De gasten waar het hier om gaat, hebben hun restaurant wel via Iens gereserveerd, maar niet alle boekbare restaurant nemen ook deel aan de actie met supermarktketen Albert Heijn.

Een woordvoerder van Iens laat desgevraagd weten dat Iens direct aanpassingen heeft gedaan toen de eerste signalen van verwarring binnenkwamen. ‘We zijn altijd blij met feedback, zowel vanuit restaurateurs als vanuit gasten. Wij begrijpen dat het vervelend is voor zowel restaurateur als consument om er pas bij betaling achter te komen dat er geen 2e gratis AH menu wordt geboden omdat het restaurant niet aan de actie deelneemt. Iens zal aanpassingen blijven doorvoeren om ervoor te zorgen dat het voor de gast nog duidelijker wordt welke restaurants wél en niét meedoen met de AH Restaurantactie.’
In het kader hieronder staat hoe Iens de verkeerde reserveringen wil voorkomen.

Klanten van Albert Heijn kregen van 2 tot en met 22 juli spaarzegels voor de restaurantactie Iens en AH. Een volle spaarkaart (vier zegels) levert een gratis tweede driegangenmenu op bij deelnemende restaurants. Consumenten kunnen hun volle spaarkaarten inleveren bij de restaurants tot 31 januari 2019. De drank komt wel volledig voor rekening van de gast.

Ophef op social media

Op social media, onder meer in de Facebook-groep Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers, klagen ondernemers over gasten die denken dat ze bij hen gereserveerd hebben voor de restaurantactie Iens en AH. Johan Herder, mede-eigenaar van Leafs in Appelscha en van grand-café De Hildenerg, kreeg veel bijval op een post die hij plaatste. 'Wij hebben.op het moment heel veel gasten die reserveren via Iens en denken dat er gereserveerd is voor de AH actie, terwijl wij hier niet aan mee doen. Hierdoor krijgen wij ontevreden gasten. Mijn vraag? Zijn er meer restaurants die hier last van hebben?' Diverse groepsleden geven aan hier ook ervaring mee te hebben, onder meer Restaurant Benjamin uit Arnhem, Amuse Breskens en Restaurant De Buuren in Nunspeet. Herder klaagt over de lakse houding van Iens, maar achter de schermen wordt er dus wel aan gewerkt.

Recent reageert Herder: 'Ongelofelijk hoeveel reacties op mijn post zijn gekomen voor wat betreft de AH actie van Iens en de arrogantie van Iens. Dan te bedenken dat dit slechts het topje van ijsberg is, hoe zal het landelijk zijn? Ik denk dat Iens grote schade aanricht onder de restauranthouders door hun manier van zaken doen. Iens is er niet voor de restaurateurs , maar om hun eigen zakken te vullen. Wij als horecamensen moeten ons niet laten gijzelen door recensie sites, maar uitgaan van je eigen kracht en kwaliteit. Iens bepaalt hoeveel wij per couvert betalen en kunnen deze prijs alleen maar opdrijven. Wij moeten ons niet laten gijzelen door Iens.'

Wat heeft Iens aangepast?

  • Op de website AHRestaurantactie.nl is toegevoegd:
    Let op: alleen de restaurants met ‘AH restaurantactie’ op hun profiel doen mee met de AH Restaurantactie
  • Bezoekers die de site AHRestaurantactie.nl verlaten krijgen een pop-up die meldt: Let op dat je reserveert bij een restaurant waar AH Restaurantactie of Menu in blauwe tekst staat weergegeven.
  • Diverse teksten op de website zijn verduidelijkt zodat voor de consument direct zichtbaar is dat de actie enkel bij deelnemende restaurants geldig is. Ook wordt duidelijk uitgelegd hoe gasten deze deelnemers kunnen herkennen. Restaurantactie Iens en AH
  • Tijdens het reserveringsproces doorloopt de consument verschillende stappen. Indien bij het deelnemende restaurant geen beschikbaarheid meer is voor de AH Restaurantactie, dan verschijnt er een opvallender notificatie dan voorheen. Dit tekstblok is nu rood gemaakt zodat het beter zichtbaar is.
  • Na de reserveringen krijgen gast en restaurateur een bevestiging. Hierin staat weergegeven of de consument heeft gereserveerd met AH Restaurantactie of ‘zonder promotie’.
  • In week 35 (27 augustus) wordt een extra stap in de reserveringsmodule doorgevoerd. Deze geldt voor restaurants die NIET meedoen aan de actie. Consumenten zien expliciet de zin:
    Reserveer zonder A Menu of korting.
  • Iens vermeldt in haar eigen nieuwsbrieven hoe de campagne werkt en hoe consumenten deelnemende restaurants kunnen herkennen.

Te vroeg voor resultaten restaurantactie Iens en AH

Iens vindt het nog te vroeg om te vertellen of de veranderende opzet (van tien naar vier zegels) voor het gewenste resultaat zorgt van de restaurantactie Iens en AH. 'De actie is bijna twee maanden geleden van start gegaan en duurt nog 5 maanden.' Ook aantallen reserveringen vergelijken met voorgaande jaren wil Iens nu nog niet doen. De woordvoerder: 'De campagne is uiteraard nog niet afgelopen, we verwachten dat er nog veel mensen reserveringen gaan plaatsen. Vandaar dat het nog te vroeg is om al resultaten te delen.'


>> Meer over Iens

>> Niets meer missen van Misset Horeca?