Forse kritiek op actieweken: 'Waanzin Week'

Forse kritiek op actieweken: 'Waanzin Week'

Een bericht op MissetHoreca.nl over de Restaurantweek doet stof opwaaien. Op Facebook reageren tegenstanders Johanneke van Iwaarden en Marcel Hansen fel. 'Ik walg van dit soort parasieten. Ze zorgen alleen voor schade.' Ook Jan Sobecki ageert tegen kortingsacties.

Deelnemers aan de Restaurantweek bieden een driegangenmenu aan voor €27,50. Sterzaken mogen meer vragen. De branche zit nu in het staartje van de elfde editie van de Restaurant Week die nog loopt tot 21 maart 2018. Eerder vandaag, maandag 19 maart, kondigde Iens aan ook dit jaar weer een actie met AH te organiseren. Gasten krijgen voor vier spaarzegeltjes nu een tweede driegangenmenu gratis bij de deelnemende restaurants!

Volgens de organisatie van de Restaurant Week, Dining City, hebben 179 nieuwe zaken zich aangemeld en 68 procent van de gasten overweegt herhaalbezoek. Iens – eerder nog onzeker over doorgang van de samenwerking met AH – zegt nu toch door te gaan met de actie op verzoek van restaurants zelf.

'Waanzin Week'

Maar niet iedereen is voorstander... Johanneke van Iwaarden van Restaurant Breda in Amsterdam: ‘Mensen die voor €27,50 gaan eten, of voor iets meer als het een sterzaak is, zullen nooit meer teruggaan naar dat restaurant. Wellicht weer in een actieweek waarin je wederom een menu moet neerzetten voor een prijs waarvoor dat eigenlijk niet kan. Daarvan moet je ook nog eens een mooi bedrag aan Dining City overmaken. Je kunt ook altijd een menu voor deze prijs aanbieden, dan zit je ook vol. Ik walg van dit soort parasieten (en dan heb ik het niet over de gasten) die de restaurantwereld meer schade toebrengen dan goed doen.’

Johanneke van Iwaarden
Johanneke van Iwaarden

Marcel Hansen van de Zilte Zoen-restaurants in Bergen, Egmond en Schoorl gelooft ook niet in korting. ‘Marges zijn al klein en gasten die hierop afkomen zijn ‘waardeloze’ gasten, deze komen niet terug als ze de echte waarde van het geconsumeerde moeten betalen. Niet aan meedoen, tenzij je er echt heel goed over nagedacht hebt. Maar nog niemand kon mij overtuigen. Ik wilde woensdag met mijn familie bij een goed restaurant gaan eten - gewoon à la carte, ik wist niet van een actieweek - maar ze zitten vol met goedkope vouchers, ha ha! Tel uit je winst.’

Jan Sobecki

Jan Sobecki reageert: ‘Elk restaurant moet een instap-menu op de kaart zetten, zodat de restaurants op eigen kracht de zaak vol krijgen. Doen wij ook. De discount organisaties vullen hun zakken goed. Tijd voor verandering!’

Misset Horeca komt op 13 april 2018 met een groot artikel over de actieweken.

Nieuwsgierig naar meer?

>> Dossier Actieweken