Belangstelling voor collectief inkoopplatform Procent groter dan ooit

Belangstelling voor collectief inkoopplatform Procent groter dan ooit

In deze tijd waarin de energie- en grondstofprijzen torenhoog zijn, zijn goede prijsafspraken belangrijker dan ooit, merkt eigenaar Martijn Nolet van Procent.

Het grootste onafhankelijke en gratis inkoopplatform voor de horeca is de afgelopen jaren al flink gegroeid, maar ziet het aantal horecabedrijven dat zich aanmeldt nu nóg sneller stijgen. ‘Horecaondernemers doen er alles aan om de prijsstijgingen zo min mogelijk door te berekenen aan de gast. Daarbij kunnen wij hen helpen.’

Het collectieve inkoopplatform Procent is 11 jaar geleden gestart. ‘We zaten toen midden in de financiële crisis’, blikt Nolet terug. ‘De horecaondernemers hadden het destijds zo druk met focus op de gasten dat ze minder tijd hadden voor de inkoop. Daar wilden we hen graag bij helpen. Doordat wij in het verleden franchisenemer waren van de Restaurantweek in de Benelux hadden we de beschikking over een gigantisch groot netwerk.’

Door in grootvolume in te kopen, zorgt Procent direct voor voordeel voor de aangesloten horecaondernemers. ‘Dat principe is natuurlijk al eeuwenoud, maar niemand in de horecasector deed dat. Daarom besloten wij ondernemers te helpen door op de meest uiteenlopende gebieden zoals energie, afvalverwerking, verzekeringen en betalingsverkeer, collectieve afspraken te maken.'

'Inmiddels zijn meer dan 12.000 horecabedrijven in Nederland en België bij ons platform aangesloten, van brasserie, (Michelin)restaurant, hotel, cateraar tot keten. Wij zijn een one-stop-shop voor de horeca en bieden onze diensten gratis aan. Het voordeel voor de aangesloten leden is dat ze niets betalen aan Procent, zelf kunnen kiezen van welke besparingen ze gebruik willen maken en voor alle productgroepen één contactpersoon hebben.’

Gigantische besparingen

De besparingen zijn gigantisch, benadrukt Nolet. ‘Energie is natuurlijk een hot topic. Ons team van energie-experts heeft in het dal van de coronapandemie voor het hele collectief gas en elektra ingekocht voor een zeer gunstig tarief. Deze prijs hebben wij voor 3 jaar vastgeklikt waardoor de aangesloten bedrijven profiteren van enorme besparingen.

Ook op andere gebieden is de besparing groot, somt hij op: ‘Onze leden kunnen zo’n 20 procent besparen op hun verzekeringen en afvalverwerking en 6 tot 12 procent besparen op de inkoop van food en beverage bij de groothandel.’ Verder kunnen ze zo’n 30 tot 50 procent besparen op de inkoop van koffie. ‘Dat komt doordat wij 3,5 jaar geleden ons eigen koffielabel Capra Nera zijn gestart. De aanleiding daarvoor was dat Procent merkte dat veel (grotere) horecabedrijven op zoek waren naar een betere prijs-kwaliteitverhouding.'

'We zijn de markt gaan verkennen, maar konden geen geschikte oplossing vinden. Zodoende hebben we besloten om zelf koffie te leveren. Dat doen we samen met Selecta, één van de grootste koffiebranders van Europa. Capra Nera wordt onder andere geserveerd door (sterren restaurants, hotels en bij meer dan 600 andere horecabedrijven.’

Bypass-afspraken

Procent heeft met meer dan 25 A-merkfabrikanten bypass-afspraken gemaakt. De bonus staat los van de eigen afspraken met de groothandel en is een kickback die wordt uitbetaald door fabrikanten. Om gebruik te maken van de bypass hoeft een horecabedrijf niets te doen. Procent regelt van alles van a tot z.

Deze bypass-afspraken zijn mogelijk vanwege de coöperatie Horecapact dat Procent is gestart. Horecapact vertegenwoordigt de inkoopbelangen van meer dan 80 toonaangevende spelers in de foodservicemarkt in Nederland en België zoals grote cateraars, hotels en restaurantketens uit onder andere de Misset Horeca Top 100.

Extreem grote groei

Momenteel maakt Procent een extreem grote groei door. Nolet: ‘Horecaondernemers kijken nog bewuster naar hun kosten en willen niet alles doorberekenen aan de gast. Daarnaast wordt het maken van inkoopdeals steeds specialistischer, zeker in de huidige markt waar prijsstijgingen het gesprek van de dag zijn. Een individueel volume is te klein om goede deals te sluiten en daarnaast kost het veel tijd om alles te vergelijken. Procent neemt al dit werk uit handen en zorgt ervoor dat je jaar in jaar uit profiteert van de meest gunstige tarieven en voorwaarden. Onze slogan is niet voor niets ‘Better Together’. Samen krijg je nou eenmaal meer voor elkaar dan alleen.’

Interesse?

Interesse in een vrijblijvende besparingscheck? Laat je gegevens achter en ontvang binnen 24 uur een reactie of stuur een mail. Procent kan zowel op afstand een vergelijking maken, of persoonlijk en vrijblijvend langskomen op locatie. In één uur tijd worden alle productgroepen toegelicht en zijn de besparingen inzichtelijk. Bekijk voor meer informatie ook deze en deze video's.

Lees meer over