blog

Martijn Veen: ‘Profijt van telefonische reserveringen’

Café 465

In deze tijd waar alles lijkt te draaien om social media is het van levensbelang om de juiste partners te kiezen. Goede recensies zijn daarbij onontbeerlijk. Hoe krijg je nou een goede recensie van je gast, of in ieder geval geen slechte? Martijn Veen geeft tips.

Martijn Veen: ‘Profijt van telefonische reserveringen’

De eerste tip – voor de hand liggend- is: praat met uw gasten. Zorg in ieder geval bij het afrekenen voor een soort mondeling tevredenheidsonderzoekje. Hebben ze nog tips voor u? Hebben ze het gezellig gehad? Lekker gegeten? En is er sprake van ontevredenheid, probeer die dan ter plekke zoveel mogelijk op te lossen, zodat uw gast toch met een goed gevoel naar huis gaat.

Tweede tip: zorg voor wat onverwachte extra’s voor uw gasten. Dit kan variëren van een welkomstdrankje van het huis, een amuse, even meelopen naar de auto met een paraplu als het regent, tot een leuk presentje bij vertrek. Bedenk, Columbus heeft Amerika verovert met kralen en kettingen.Het belangrijkste is dat uw gast graag gezien wil worden en dat hij of zij het gevoel krijgt bijzonder te zijn.

Een derde tip is dat een praatje met ‘de baas’ of met de chefkok vaak als ‘bijzonder’ wordt beschouwd. ‘Hij heeft toch maar even aandacht voor mij.’ Hoe leuk is het als de kok zelf even oprecht komt vragen of het allemaal smaakt. Hij is tenslotte trots op zijn kookkunsten. Ik kom het helaas nog maar weinig tegen in de praktijk.

Telefonisch reserveren, Martijn VeenVierde tip. Probeer op een leuke manier de gegevens van uw gast te krijgen. In de trant van heeft u een visitekaartje dan mailen we u als de verse asperges binnen zijn. Want ondanks dat het reserveren tegenwoordig steeds meer digitaal gaat, is het veel beter als uw gasten telefonisch en dus rechtstreeks bij u boeken. Enerzijds kost u dit geen provisie en anderzijds kunt u ‘live’ sturen wanneer u graag weet hoe laat uw gasten komen.

Dus geef bij vertrek een ‘kraal’ met uw telefoonnummer erop en beloon telefonische reserveringen met een extraatje bij een volgend bezoek. Op die manier kunt u de trend van internetreserveringen keren naar telefonische. Wel is heteven belangrijk dat u tijdens dit telefoongesprek aangeeft hoe leuk u het vind dat gast komt. Dit is namelijk begin van een nieuwe gastrelatie.


Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken zijn aangesloten.
Horecabrains.nlmartijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel