Heineken niet in beroep over bierreclame

Heineken niet in beroep over bierreclame

Heineken gaat niet in beroep tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie dat de bierbrouwer reclameborden om de sportvelden van sportvereniging Kampong in Utrecht moet weghalen. Ouders hadden een klacht ingediend omdat volgens hen te veel kinderen met de bierreclame werden geconfronteerd.

Een woordvoerder van Heineken liet vrijdag weten dat de bierbrouwer zich neerlegt bij de uitspraak, omdat het concern zich met zijn reclame niet wil richten op minderjarigen. Heineken neemt komend jaar de zogeheten boardingsituatie bij andere door haar gesponsorde amateursportverenigingen onder de loep.

Daar waar nodig neemt de bierbrouwer samen met de clubs maatregelen en past 'de invulling van de sponsorovereenkomst aan', aldus de woordvoerder.

Bierbrouwer Heineken moest de reclameborden weghalen omdat volgens de Reclame Code Commissie op sommige ogenblikken meer dan 25 procent van het publiek op en rond de velden van Kampong uit minderjarigen bestaat. Het ging om reclameborden langs twee hockeyvelden en een voetbalveld, waarop het logo van de bierbrouwer stond. Op de website van de sportclub stond een banner van het logo. Wie daarop klikte, kwam op de homepage van de adverteerder uit. Ook de banner werd weggehaald.

Volgens de Heineken-woordvoerder kwam bij Kampong niet meer dan 22 procent minderjarigen in 'aanraking' met de bierreclame, het publiek meegerekend. Het bedrijf heeft dat aangevoerd, maar de commissie ging daar niet in mee.