nieuws

Goed jaar voor Heineken

Café

Bierbrouwer Heineken heeft een goed jaar achter de rug. In alle markten groeide het bedrijf met als resultaat een 9,6 procent hogere omzet tot 11,83 miljard euro. De nettowinst klom met bijna 60 procent dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard euro.

Goed jaar voor Heineken

Het bedrijfsresultaat van Heineken klom 42,7 procent tot 1,83 miljard euro waar analisten hadden gerekend op 1,6 miljard. ‘Dit was een sterk jaar voor Heineken’, aldus bestuursvoorzitter Jean-Francois van Boxmeer woensdag in een schriftelijke verklaring.

Heineken light

‘De sterke groei van het Heineken merk in alle regio’s staat als altijd centraal. De groei wordt gedreven door de introductie van Heineken light. De prestaties van het merk in 2006 laten de immense waarde zien, waarmee we ons blijven onderscheiden van al onze concurrenten.’

Van de gerapporteerde omzetstijging van 9,6 procent bereikte Heineken 7,1 procent op eigen kracht. De rest kwam van overnames. In totaal verkocht het bedrijf 11,3 procent meer bier met een volume van 111,9 miljoen hectoliter.

Marktaandeel

De sterkste groei zag de onderneming in Afrika en het Midden-Oosten, waar er bijna 15 procent meer bier werd verkocht met een volume van 13,3 miljoen hectoliter. In Centraal en Oost-Europa steeg het volume met 8,1 procent tot 46,9 miljoen hectoliter.

In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken terwijl de omzet juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het marktaandeel licht. Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in Nederland.

Zie ook:

Heineken volgt eigen transport met satelliet

Reageer op dit artikel