Heineken wil vrouwen veroveren met cider

Heineken wil vrouwen veroveren met cider

Heineken zet groots in op appelcider. Omdat vrouwen bier vaak te bitter en te dikmakend vinden, wil Heineken een alternatief bieden. Iets met een vergelijkbaar alcoholpercentage, dat minder bitter smaakt, minder calorieën bevat en meer constant van smaak is. Cider dus.

Vrouwen vinden het ook vervelend dat ze van bier gaan boeren. En omdat ze het in een groep vervelend vinden om iets duurders dan de rest te bestellen, zoals witte wijn, is er geen goed alternatief. Dat gat zou een drankje als cider kunnen oplossen, meent Heineken.

In Groot-Brittannië is de cidermarkt al erg groot. Elk jaar worden negenhonderd miljoen liter weggedronken. Cider moet nu de tweede pijler worden voor Heineken. Een categorie naast bier en wijn, met verschillende merken en smaken.

In het Financiële Dagblad zegt Heinekens Europese topman Didier Debrosse dat er in Nederland lang discussie is geweest of er één of twee cidermerken moesten komen. Uiteindelijk zijn het er twee geworden: Jillz voor de vrouwen, Strongbow voor de mannen.

‘De uitdaging is niet eenvoudig’, zegt Debrosse in het FD. ‘We moeten een nieuwe categorie bouwen en tegelijkertijd een merk introduceren. Een heel nieuw ritueel bouwen.’

Volgens Harold Heesakkers van importeur A Brand New Day, gaat het nog vijf tot tien jaar duren voordat cider een volwassen categorie is.

‘Er is wel iets aan het gebeuren in cider’, zegt een woordvoerder van het productschap wijn in het FD. ‘We krijgen van alle kanten vragen van bedrijven over cider.’ Maar hoe groot de markt nu is, is nog onduidelijk. Volgende maand verschijnen de verkoopcijfers.