Heinekenbier wordt duurder

Heinekenbier wordt duurder

Heineken verhoogt dit jaar zijn prijzen met drie tot vier procent, maakte het concern woensdag bekend bij de publicatie van zijn jaarcijfers.De Nederlandse brouwer ziet zich daartoe genoodzaakt omdat de kosten voor grondstoffen (mout) en verpakkingsmaterialen (aluminium voor blikjes) sterk stijgen, volgens Heineken met vijftien procent.

Hoe de consument zal reageren op de prijsverhoging is de grote onzekerheid voor het concern. Of Heineken de prijzen weer zal verlagen als de consument minder gaat drinken wilde topman Jean-François van Boxmeer niet zeggen.

Mede daardoor gaf het bedrijf geen concrete winstverwachting voor dit jaar af, hoewel het een groei van de nettowinst verwacht. Het uitblijven van een concrete winstprognose was op de beurs in Amsterdam direct te merken. Het aandeel verloor in de ochtendhandel bijna zes procent.

Het concern zag de nettowinst vorig jaar voor bijzondere posten met 23 procent stijgen tot 1,12 miljard euro. Het concern had een winstgroei tussen 20 en 25 procent verwacht. De omzet groeide met 6 procent naar 12,56 miljard euro. De omzet viel analisten tegen.

De operationele winst kwam vorig jaar uit op 1,53 miljard euro, ruim 16 procent lager dan een jaar eerder. Heineken wijt dit aan de miljoenenboete die het door de Europese Commissie kreeg opgelegd wegens verboden kartelafspraken. Aandeelhouders Heineken kunnen een dividend tegemoet zien van 0,70 euro per aandeel.